در خواست پنج میلیارد دالر کمک به افغانستان؛ سازمان ملل: فاجعه انسانی تمام‌عیار در راه است

مارتین گریفیتس، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه و هماهنگ‌کننده کمک‌های اضطراری با هشدار درباره وضعیت بشری در افغانستان، گفته است که فاجعه انسانی تمام عیار در این کشور در راه است.

این سازمان برای کمک به مردم افغانستان در سال جاری میلادی، پنج میلیارد دالر درخواست کرده است.

در اعلامیه‌ی دفتر هیأت معاونت سازمان ملل در افغانستان (یوناما) که امروز (سه‌شنبه، ۲۱ جدی) منتشر شده، به نقل از گفته‌های گریفیتس آمده است که رویدادها در افغانستان طی سال گذشته با سرعت به‌وقوع پیوست و عواقب شدیدی را برای مردم افغانستان ببار آورده‌ است.

او افزوده است که جهان از تحولات افغانستان متحیر شده و به دنبال راه درست برای واکنش است.

معاون دبیر کل سازمان گفته است: «پیام من اضطراری است: در را به روی مردم افغانستان بسته نکنید.»

فلیپو گراندی، کمیسر عالی سازمان ملل برای پناهندگان هم گفته است که جامعه بین‌المللی باید برای جلوگیری از فاجعه در افغانستان هر کاری را که می‌تواند انجام دهد.

او افزوده‌ است که جامعه جهانی باید کمک‌های خود را در حمایت از پناهندگان افغان و کشورهایی که از آنها میزبانی کرده‌اند، افزایش دهد.

با این حال، یوناما گفته است که سازمان ملل متحد و شرکایش امروز برنامه‌های پاسخ‌دهی مشترک را به هدف ارائه کمک‌های بشردوستانه حیاتی برای ۲۲ میلیون نفر در افغانستان و حمایت از ۵.۷ میلیون نفر از افغان‌های بیجاشده در پنج کشور همسایه، آغاز می‌کند.

به‌گفته‌ی یوناما، مجموع برنامه‌های پاسخ‌دهی بشردوستانه و پناهندگان به بیش از ۵ میلیارد دالر تمویل بین‌المللی در سال ۲۰۲۲ نیاز دارد.

در اعلامیه‌ی یوناما آمده است مردم در افغانستان با یکی از سریع‌ترین بحران‌های بشری جهان روبه‌رو هستند. یوناما همچنین افزوده است که نیمی از جمعیت کشور با گرسنگی شدید روبه‌رو هستند و بیش از ۹ میلیون نفر بی‌جا شده‌اند.

براساس معلومات سازمان ملل، میلیون‌ها کودک در افغانستان از مکتب بازمانده‌اند، حقوق اساسی زنان و دختران مورد حمله قرار گرفته است، کشاورزان و مال‌داران با بدترین خشک‌سالی چند دهه‌ی اخیر دست و پنجه نرم می‌کنند و اقتصاد در سقوط آزاد قرار دارد.

دفتر معاونت سازمان ملل در افغانستان اضافه کرده است: «جنگ فروکش شده است، اما خشونت، ترس و محرومیت همچنان افغان‌ها را به جستجوی امنیت و پناهندگی در آنسوی مرزها به ویژه در ایران و پاکستان سوق می‌دهد.»