حامد کرزی در نشست شانگهای: مبارزه‌ی همگانی علیه تروریزیم در منطقه آغاز شود

اطلاعات روز: حامد کرزی، رییس جمهوری کشور روز گذشته در چهاردمین نشست سران کشورهای عضو سازمان شانگهای، در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان شرکت کرد. او در این نشست گفت، اعضای این سازمان باید مبارزه‌ی همگانی را در برابر ترویرزیم و افراطیت آغاز کنند. او  تروریزم و افراطیت را چالش‌ مشترک برای تمام کشورهای منطقه خواند.

حامد کرزی خطاب به اعضای این سازمان گفت: «ریشه و پناه‌گاهای تروریزم و افراطیت خارج از مرزهای افغانستان قرار دارد و استفاده از این پدیده‌ها به عنوان ابزار سیاست خارجی به نفع هیچ کسی نبوده و هیچ منافع درازمدتی را تأمین نخوهد کرد». مقام‌های حکومتی بارها گفته‌اند، لانه‌های تروریزیم در پاکستان است و این کشور، گروه‌های تروریستی را بخاطر منافع سیاسی خود، علیه افغانستان تقویت می‌کند.

در خبرنامه‌ی ارسالی ارگ ریاست جمهوری به روزنامه‌ی اطلاعات روز آمده است، رییس جمهور کرزی در نشست شانگهای با تأکید گفت، تهدیدهای تروریزم و افراطیت، به گونه‌ی روزافزون امنیت و ثبات تمام منطقه را با خطر مواجه کرده و سران این سازمان و سازمان سارک، در مبارزه با این پدیده باهم هم‌کاری نزدیک کنند.

رییس جمهور، هم‌چنان با اشاره به اهمیت هم‌کاری گسترده میان کشورهای عضو این سازمان به هدف تأمین صلح و امنیت در منطقه گفت: «تعهد افغانستان به گسترش صلح و ثبات در منطقه همچنان نیرومند باقی مانده و ما آماده هستیم تا با همه‌ی اعضای کشورهای سازمان شانگهای،‌ در مبارزه با تروریزم هم‌کاری کامل کنیم».

افغانستان هنوز عضو رسمی سازمان شانگهای نیست و به عنوان ناظر در این نشست شرکت می‌کند، اما بررسی وضعیت کنونی کشور، از اجندای اصلی چهاردهمین نشست این سازمان است. کرزی در این نشست، رسیدن به صلح و امنیت را بزرگ‌ترین آرمان مردم کشور خوانده گفت، تحقق روند صلح افغانستان، به منفعت امنیت تمام کشورهای منطقه خواهد بود.

او موفقیت روند صلح را وابسته به حمایت همسایه‌ها و متحدان افغانستان دانسته، گفت: «من از دوستان منطقوی و هم‌کاران بین‌المللی خویش می‌خواهم، تا از تلاش‌های‌مان برای آغاز روند عملی و موثر صلح حمایت کنند».

 سازمان شانگهای در سال 2001 از سوی چین، روسیه، قزاقستان، ازبکستان، تاجیکستان و قرقیزستان  ایجاد شده است. در حال حاضر افغانستان، ایران، هند، پاکستان و مغولستان از کشورهای ناظر در این سازمان است. هدف از ایجاد این سازمان، گسترش هم‌کاری‌های چندجانبه‌ی امنیتی، اقتصادی و فرهنگی بین کشورهای آسیا است. حامد کرزی در نشست دیروزی این سازمان گفت، افغانستان خواهان همکاری‌های بیش‌تر تجارتی و اقتصادی میان کشورهای منطقه است.

حامد کرزی درحالی در این نشست شرکت می‌کند که قرار است تا چند روز دیگر، انتقال قدرت سیاسی در کشور صورت گیرد. با این حال، حامد کرزی، در نشست سازمان شانگهای گفت، امیدوارم نتایج نهایی انتخابات افغانستان به زودی اعلام شود. او افزود، در حال حاضر وی منتظر برگزاری مراسم تحلیف رییس جمهور جدید است.

او پس از پایان نشست سران کشورهای عضو شانگهای، عصر روزگذشته دوباره به کشور برگشت. قرار است پانزدهمین نشست سران سازمان هم‌کاری‌های شانگهای در سال آینده در شهر اوفه‌ی فدراتیف روسیه برگزار شود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *