سفارت افغانستان در امریکا

حساب‌های بانکی سفارت افغانستان در امریکا مسدود شده است

دیپلمات‌های افغانستان در واشنگتن گفته‌اند که امریکا حساب‌های بانکی رسمی سفارت افغانستان را مسدود کرده است.

دو دیپلمات ارشد افغانستان که خواستند نام‌شان فاش نشود، به بخش انگلیسی صدای امریکا تأیید کرده‌اند که حساب‌های بانکی سفارت افغانستان در واشنگتن و دو قنسولگری افغانستان در ایالات متحده، بیش از یک ماه است که به حالت تعلیق درآمده است.

این دیپلمات‌ها همچنین گفته‌اند که درباره‌ی این موضوع با مقامات امریکایی در حال مذاکره اند.

یکی از دیپلمات‌ها با بیان این‌که مقامات امریکایی به دیپلمات‌ها توصیه کرده‌اند که در مورد این موضوع علنی صحبت نکنند، گفته است: «ما با وزارت امور خارجه [امریکا] گفت‌وگو کرده‌ایم، اما تا کنون هیچ پیشرفتی حاصل نشده است.»

به نوشته‌ی صدای امریکا، نمایندگی افغانستان در واشنگتن از کابل که تحت کنترل طالبان است، بودجه دریافت نمی‌کند و تا کنون از طریق کاهش هزینه‌های خدمات قنسولی به کارش ادامه داده است.

به نقل از صدای امریکا، در حال حاضر قنسولگری‌های امریکا تنها به تمدید پاسپورت منقضی‌شده ادامه می‌دهند و هزینه را به حساب‌های بانکی شخصی واریز می‌کنند و سپس در پایان عواید سفارت را محاسبه می‌کنند.

دیپلمات‌های افغانستان گفته‌اند که تعلیق حساب‌های بانکی رسمی سفارت افغانستان تأثیر نامطلوبی بر تراکنش‌های مالی سفارت از جمله حقوق، اجاره و پرداخت‌های بیمه مراقبتی داشته است.

یکی از سخن‌گویان وزارت امور خارجه امریکا از اظهار نظر درباره‌ی تعلیق حساب‌های بانکی خودداری کرده؛ اما گفته است: «هیچ تغییری در وضعیت اعتباربخشی اعضای مأموریت افغانستان ایجاد نشده است.»

دیپلمات‌هایی که به دنبال پناهندگی هستند

سفارت افغانستان در واشنگتن، مانند بسیاری دیگر از نمایندگی‌های دیپلماتیک افغانستان در سراسر جهان، از همکاری با وزارت خارجه‌ی طالبان امتناع کرده است.

دیپلمات‌ها می‌گویند که آنها نماینده‌ی جمهوری اسلامی افغانستان اند. آنان در عین حال می‌گویند که به دنبال پناهندگی اند.

دو دیپلمات‌ افغانستان در امریکا گفته‌اند که حداقل سه دیپلمات دیگر که در سفارت در واشنگتن کار می‌کردند، از کانادا درخواست پناهندگی کرده‌اند و بقیه در حال بررسی گزینه‌های اقامت بلندمدت هستند.

یکی از این دیپلمات‌ها گفته است: «بدیهی است که ما نمی‌توانیم به افغانستان بازگردیم… ما به دنبال راه حلی برای آینده‌ی همه دیپلمات‌های‌مان در اینجا هستیم.»