بُن‌بست جهانی در مبارزه با فساد

بُن‌بست جهانی در مبارزه با فساد؛ افغانستان یکی از فاسدترین کشورها است

شاخص درک فساد  (Corruption Perceptions Index) امسال نشان می‌دهد که سطح فساد در سراسر جهان ثابت مانده و جهان در مبارزه با فساد به بُن‌بست رسیده است.

براساس این شاخص افغانستان در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال ۲۰۲۰ سه پله سقوط کرده است.

افغانستان در سال گذشته با دریافت ۱۶ امتیاز در مقایسه با ۱۹ امتیاز سال ۲۰۲۰، در بین ۱۸۰ کشور در رتبه ۱۷۴ قرار گرفت.

شاخص درک فساد یا سی‌پی‌آی ۱۸۰ کشور و منطقه را در سراسر جهان بر اساس سطوح درک شده از فساد در بخش عمومی رتبه‌بندی می‌کند. نتایج در مقیاس ۰ (بسیار فاسد) تا ۱۰۰ (بسیار سالم) ارائه شده است.

امسال، میانگین جهانی برای دهمین سال متوالی ۴۳ شد و بدون تغییر باقی ماند. علی‌رغم تعهدات متعدد، ۱۳۱ کشور هیچ پیشرفت قابل توجهی در برابر فساد در دهه گذشته نداشته‌اند. دو سوم کشورها امتیاز کمتر از ۵۰ دارند که نشان می‌دهد مشکلات جدی فساد دارند، و ۲۷ کشور پایین‌ترین امتیاز را کسب کردند.

کووید۱۹ و حقوق بشر در رأس مشکلات

با رکود تلاش‌های ضد فساد در سراسر جهان، حقوق بشر و دموکراسی نیز به خطر می‌افتد.

این تصادفی نیست. آخرین تحلیل ما نشان می‌دهد که حمایت از حقوق بشر در مبارزه با فساد بسیار مهم است: کشورهایی که از آزادی‌های مدنی به خوبی محافظت می‌شوند، عموما امتیاز بالاتری در CPI کسب می‌کنند، در حالی که کشورهایی که آزادی‌های مدنی را نقض می‌کنند، امتیاز کمتری کسب می‌کنند.

پاندمی جهانی کووید۱۹ همچنین در بسیاری از کشورها بهانه‌ای شده برای محدود کردن آزادی‌های اساسی و زیرپا گذاشتن کنترل‌ها و تعادل‌های مهم.

در سرتاسر دنیا چه می‌گذرد؟

با وجود این‌که فساد از کشوری به کشور دیگر اشکال بسیار متفاوتی دارد، امتیازات امسال نشان می‌دهد که تمام مناطق جهان در زمینه‌ی مبارزه با فساد در بخش عمومی متوقف مانده‌اند.

در صدر CPI، کشورهای اروپای غربی و اتحادیه اروپا همچنان اقداماتی علیه شفافیت و مسئولیت‌پذیری در واکنش به کووید۱۹ صورت می‌گیرد و وجهه‌ی پاک منطقه را تهدید می‌کند. در بخش‌هایی از آسیا و اقیانوسیه، امریکا، اروپای شرقی و آسیای مرکزی، محدودیت‌های فزاینده در مورد اقدامات مسئولیت‌پذیری و آزادی‌های مدنی اساسی منجر به عدم کنترل فساد می‌شود. حتا در کشورهایی که از لحاظ تاریخی عملکرد بالایی دارند نیز نشانه‌هایی از افول مشاهده می‌شود.

در خاورمیانه و شمال افریقا، منافع عده معدودی از قدرت‌مندان همچنان بر حوزه سیاسی و خصوصی تسلط دارند و محدودیت‌های اعمال شده بر آزادی‌های مدنی و سیاسی مانع از هر گونه پیشرفت چشم‌گیری شده است. در جنوب صحرای افریقا، درگیری‌های مسلحانه، انتقال خشونت‌آمیز قدرت و افزایش تهدیدات تروریستی همراه با اجرای ضعیف تعهدات ضد فساد، حقوق و خدمات اولیه شهروندان را سلب می‌کند.

دنمارک، فنلاند و نیوزلند با کسب ۸۸ امتیاز در صدر این جدول قرار دارند. فنلاند نسبت به سال قبل سه پله صعود کرده است.