کاخ سفید: دادگاه درباره‌ی دارایی بانک مرکزی افغانستان تصمیم می‌گیرد

جن ساکی، سخن‌گوی ریاست‌جمهوری امریکا گفته است که اختصاص دارایی بانک مرکزی افغانستان برای خانواده‌های قربانیان حملات یازدهم سپتامبر به‌عنوان غرامت، بستگی به حکم دادگاه دارد.

طبق فرمان اجرایی جو بایدن، رییس‌جمهور امریکا از هفت میلیارد دالر ذخایر بانک مرکزی افغانستان که در آن کشور نگهداری می‌شد و پس از تسلط طالبان مسدود شد، ۳.۵ میلیارد آن‌ به‌عنوان غرامت برای قربانیان حادثه یازدهم سپتامبر اختصاص داده می‌شود. همچنین طبق این فرمان، نیمی دیگر از ذخایر بانک مرکزی به‌عنوان کمک به مردم افغانستان به یک صندوق امانی انتقال داده می‌شود.

سخن‌گوی کاخ سفید دیروز (سه شنبه، ۲۶ دلو) در یک نشست خبری در پاسخ به سئوالی درباره‌ی این فرمان گفته است که این یک مرحله‌ی از روند است. او تأکید کرده است که تا زمانی که دادگاه حکمی صادر نکند این پول به هیچ وجهی قابل انتقال نیست.

خانم ساکی افزوده است کاری را که رییس‌جمهور انجام داده، این است که اجازه می‌دهد بخشی از دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان موجود در امریکا به نفع مردم افغانستان استفاده شود.

سخن‌‍‌گوی کاخ سفید تصریح کرد که بسیاری از قربانیان تروریسم ایالات متحده، از جمله بستگان قربانیانی که در حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر جان باختند، ادعاهایی علیه طالبان مطرح کرده‌اند.

به‌گفته‌ی او بیش از ۳.۵ میلیارد دالر دارایی در ایالات متحده باقی می‌ماند و مشمول دعوای جاری است.

او گفته است: «اما آنچه که من فکر می‌کنم برای مردم مهم است بدانند و بفهمند این است که او [بایدن] این گام فعالانه را برای امضای فرمان اجرایی در تلاش برای تأمین بخشی از این بودجه به مردم افغانستان برداشت».

خانم ساکی افزود است که به باور او، نیمی دیگر از بودجه نیز منتظر حکم دادگاه است.