دادگاه استیناف کابل، پنج متهم رویداد پغمان را به اعدام محکوم کرد

اطلاعات روز:‌ دادگاه استيناف کابل، روزگذشته در یک نشست علنی، پنج متهم رویداد پغمان را به اعدام  و دو تن دیگر از متهمان این رویداد را به بیست سال حبث محکوم به مجازات کردند.

 مولوی صدیق‌الله حقیق، رییس دادگاه استیناف کابل گفت، این پنج تن به جرم اختطاف، دزدی‌های مسلحانه، تجاوز گروهی جنسی بر زنان و سوابق  جرمی، به اعدام محکوم شدند.

او افزود، حق دادخواهی براى متهمان محفوظ است. عزیز الله، نظرمحمد، قیس الله، سمیع الله و حبیب الله مشهور به قاری از جمله متهمان، محکوم به اعدام هستند. اما صفی الله و جمیل که از سوی محکمه ابتدایی کابل در نشست علنی محکوم به اعدام شده بودند، از سوی محکمه استیناف به ۲۰ سال حبس محکوم شدند.

حقیق گفت، در قسمت سهم داشتن صفی الله و جمیل در حادثه تجاوز گروهی به زنان در  پغمان، دلایل روشن وجود نداشت و به همین دلیل، این دو تن به اتهام غارت‌های مسلحانه  به ۲۰ سال حبس محکوم شدند.

افراد نام‌برده به تاریخ ۳۱ ماه اسد، سرنشینان چند موتر را که از عروسی بر می‌گشتند، با خود بردند. این افراد پس از غارت کردن اموال این سرنشینان، بر چهار زن نیز تجاوز جنسی کردند.

با این حال دادستانی کابل گفت، در این رویداد ده تن دخيل بودند که هفت تن آنان بازداشت شدند و محکمه ابتدائی کابل همه این هفت تن را به اعدام محکوم کردند. هرچند شماری از متهمان این رویداد روز گذشته، در نشست علنی دادگاه استیناف کابل گفتند، به برخی از جرایم در اثر لت و کوب پولیس اعتراف کرده‌اند. اما هیأت قضایی این دادگاه گفت، اسناد کافی برای ثبوت جرایم این افراد وجود دارد.

این افراد در حالی به اعدام و حبس بلندمدت محکوم می‌شوند که پیش از این شماری از شهروندان و نهادهای مدنی در کابل و برخی از ولایت‌های کشور، با راه‌اندازی تظاهرات و راه پیمایی‌های گسترده، خواستار اعدام آن‌ها شده بودند.

از سویی هم حامد کرزی رییس جمهوری کشور نیز  پیش‌ از این گفته بود، اگر دادگاه، حکم اعدام این افراد را صادر کند،  وی بدون تأخیر آن حکم را امضا خواهد کرد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *