«تصفیه قومی» در ادارات دولتی در دایکندی؛ از تنزیل بست کارمندان تا برکناری آنان

براساس اسنادی که در اختیار روزنامه اطلاعات روز قرار گرفته، مسئولان محلی طالبان در ریاست زراعت، آبیاری و مالداری ولایت دایکندی بست شماری از کارمندان این ریاست را تعلیق و افراد جدید را به‌جای آنان برای استخدام پیشنهاد کرده‌اند.

طبق این اسناد، شیراحمد رفیع، رییس زراعت طالبان در دایکندی در چند مکتوب عنوانی وزارت زراعت این گروه، برای ۱۵ بست شامل بست‎های سوم الی هشتم افراد تازه را پیشنهاد کرده و یا هم برخی از کارمندان حکومت پیشین را تنزیل بست داده‌اند.

این اسناد نشان می‌دهد که برای ۱۵ بست خالی دیگر نیز افرادی نزدیک به طالبان برای استخدام معرفی شده‌اند.

چند معتبر دیگر نیز در صحبت با به روزنامه اطلاعات روز می‌گویند که طالبان بست‌های کلیدی ریاست زراعت در مرکز و ولسوالی‎های دایکندی را به افرادشان واگذار کرده و کارمندان سابق را منفک و یا هم در بست‌های غیرتخصصی و پایین‌رتبه پیشنهاد کرده‌اند. به‌گفته‌ی این منابع، افرادی که تازه از سوی طالبان در اداره‌ی زراعت دایکندی پیشنهاد شده، همه غیرمسلکی اند.

برخی از کارمندان ریاست زراعت دایکندی شیراحمد رفیع، رییس جدید این اداره را متهم به‌ بدرفتاری و برخورد تبعیض‌آمیز می‌کنند.

یکی از این کارمندان که نمی‌خواهد هویت‌اش فاش شود به روزنامه اطلاعات روز گفت که کارمندان سابق و باتجربه اداره‌ی زراعت دایکندی، بدون کدام «دلیل موجه» برکنار و یا تنزیل بست می‌شوند. او این تصمیم را بی‎عدالتی در حق مردم دایکندی می‌خواند.

این منبع افزود: «توقع ما از وزارت زراعت [طالبان] این است که پیشنهادهای جدید این‌  ریاست مبنی به برکناری و تنزیل بست‌های کارمندان سابق را منظور نکنند، بلکه جهت بهبود حکومت‌داری و ایجاد اعتماد میان مردم و حکومت، از کارمندان حمایت صورت گیرد.»

فعالان مدنی دایکندی نیز برکناری کارمندان ادارات دولتی را «تصفیه‌ی قومی» می‌خوانند و تأکید می‌کنند که ادامه‌ی این روند به‌سود اداره‌ی محلی دایکندی نخواهد بود.

یکی از این فعالان مدنی گفت که این اقدام باعث خواهد شد که شکاف میان مردم و اداره فعلی به‌وجود آید و همچنین باعث فرار منابع انسانی از کشور شود.

فعالان مدنی در دایکندی تأکید دارند که «سیاست حذف، انکار و انحصار» در افغانستان نتیجه نداده است و از این پس نیز نتیجه نخواهد داد.

با این حال، شیراحمد رفیع، رییس زراعت طالبان در دایکندی برکناری، تغییر و تبدیل کارمندان سابق در این ریاست را تکذیب می‌کند و ادعا دارد که اسناد موجود در این زمینه جعلی است.

برکناری کارمندان کلیدی حکومت پیشین

با تسلط طالبان بر افغانستان این گروه در شمار از ادارات دولتی در مرکز و ولایت‌ها، کارمندان حکومت پیشین به‌شمول رییسان و مدیران ادارات کلیدی را برکنار و افراد جدیدی را به‌جای آنان تعیین کرده‌اند.

براساس اطلاعات، تمام رییسان ادارات در دایکندی که در حکومت پیشین استخدام شده بودند، برکنار و به‌جای‌شان افراد نزدیک به طالبان گماشته شده‌اند. در حال حاضر، در رأس تمام ادارت دولتی دایکندی به‌جز اداره‌ی شهرسازی، محیط زیست و آمریت‌های مهاجرین و صنعت و تجارت، افرادی از قوم پشتون حضور دارند.

براساس معلومات رسیده به اطلاعات روز، در سطح ولسوالی‌های ولایت دایکندی تنها ولسوالان ولسوالی‏‌های شهرستان، اشترلی و سنگ‌تخت و بندر از قوم هزاره اند و در هفت ولسوالی دیگر از قوم پشتون و افراد گروه طالبان ولسوال گماشته شده‌اند.

در بخش فرماندهان امنیه در ولسوالی‌ها هم تنها فرمانده امنیه ولسوالی میرامور از قوم هزاره و سایر فرماندهان از قوم پشتون هستند. به همین‌ ترتیب، در بخش استخبارات تنها در ولسوالی‌های اشترلی و سنگتخت‌وبندر مدیر استخبارات از قوم هزاره استخدام شده‌اند.

دایکندی در مرکز افغانستان یکی از ولایت‌های است که ساکنان آن عمدتا هزاره‌ها هستند.

این همه درحالی است که پیش از این روزنامه اطلاعات روز در سه گزارش جداگانه دریافته بود که طالبان در ولایت‌ بامیان، دستگاه عدلی و قضایی و همچنین ریاست عمومی مواد نفتی اقدام به برکناری دسته‌جمعی کارمندان حکومت پیشین کرده و افرادی را از یک قوم خاص و نزدیک به این گروه به جای آنان گماشته‌اند.