تصفیه‌سازی قومی
SM

ادامه‌ی «تصفیه‌ی قومی» در ادارات؛ طالبان: برکناری و تبدیلی کارمندان اصل است

با تسلط گروه طالبان بر افغانستان این گروه در شمار زیادی از ادارات دولتی در مرکز و ولایات، کارمندان حکومت پیشین به‌شمول رییسان و مدیران ادارات کلیدی را برکنار و افراد جدیدی را به جای آنان تعیین کرده‌اند. در تازه‌ترین مورد، طالبان در ولایت بامیان، رییس و معاون اداری دانشگاه این ولایت را برکنار و افراد نزدیک به این گروه را در این سمت‌ها تعیین کرده‌اند.

عباس ارشاد، معاون مالی و اداری دانشگاه بامیان به تازگی از کارش برکنار شده است. او در صحبت با روزنامه اطلاعات روز، مدعی است که طالبان در تعیینات‌شان قومی عمل می‌کنند و افرادی از «قوم هزاره» را عمدا از کارشان برکنار می‌کنند.

او می‌گوید که سال گذشته از طریق رقابت آزاد به‌حیث معاون مالی و اداری دانشگاه بامیان گماشته شده بود، اما حالا بدون هیچ‌گونه دلیل قانونی برکنار و بی‌سرنوشت شده است.

براساس اسنادی که در اختیار روزنامه اطلاعات روز قرار گرفته است، به جای دکتور عزیز محبی رییس پیشین دانشگاه بامیان، محمدسالم فیضی و به جای عباس ارشاد معاون مالی و اداری این دانشگاه، عبدالجلیل حکیمی گماشته شده‌اند.

شماری از منابع در صحبت با روزنامه اطلاعات روز می‌گویند که افراد تازه‌گماشته شده از دانشجویان پیشین دوره‌ی لیسانس دانشگاه بامیان می‌‎باشند و هیچ‌گونه ظرفیت کادری و تجربه‌ی مدیریتی جهت احراز این بست‌ها را ندارند.

حذف کارمندان ادارت دولتی تنها به دانشگاه بامیان ختم نمی‏شود، بلکه چند روز قبل؛ شماری از کارمندان ریاست معارف بامیان نیز نسبت به تبعیض، برخورد سلیقوی، دامن‌زدن به تعصبات قومی و لسانی و حذف کارمندان ملکی قوم هزاره از سوی رییس معارف بامیان نزد والی این ولایت شکایت کرده بودند.

عباس ارشاد، معاون مالی و اداری دانشگاه بامیان که به تازگی برکنار شده است.
عباس ارشاد، معاون مالی و اداری دانشگاه بامیان که به تازگی برکنار شده است.
عکس از شبکه‌های اجتماعی

این کارمندان در یک نامه‌ی اعتراضی، از والی بامیان خواسته‌اند، تا جلوی خودسری این افراد را گرفته و از مداخلات افراد غیرمسئول در امورات این ریاست جلوگیری کند. آنان همچنین از والی بامیان خواسته‌اند تا نگذارد که به نام قوم، مذهب و لسان مورد توهین و تحقیر قرار بگیرند.

در این نامه‌ی اعتراضی آمده است که با شروع به‌کار اسلام‌الدین عثمانی به‌حیث رییس معارف ولایت بامیان، دو تن از رانندگان، محافظین و شب‌باش‌های این ریاست برکنار و یک پایگاه نظامی در تعمیر اداری این ریاست مستقر شده است. در نامه همچنین تأکید شده است که مداخلات بی‌مورد و غیرقانونی از سوی فردی به نام محمدعالم فاضل در تمام مدیریت‌ها، به‌ویژه بخش‌های مالی و تدارکاتی ریاست معارف افزایش یافته است.

در بخشی از این نامه‌ی اعتراضی آمده است که رییس معارف طالبان در بامیان یکی از اقارب خود به نام مولوی گل‌آقا را به‌حیث آمر مالی و اداری ریاست معارف تعیین کرده؛ درحالی که او هیچ‌گونه مکتوب رسمی تقرری در دست ندارد. به نقل از نامه، مولوی گل‌آقا در کارهای اداری ریاست معارف مداخله می‌کند. همین طور، در نامه آمده است که کارمندان این ریاست توسط رییس و محافظانش مورد تحقیر، توهین قرار می‌گیرد و با آنان رفتار ناشایست و خلاف اصول صورت می‌گیرد.

با این حال، شماری از کارمندان ریاست عدلیه‌ی ولایت بامیان نیز ادعا می‌کنند که بدون دلایل موجه از وظایف‌شان برکنار و به‌جای‌‌شان افرادی که هیچ‌گونه تجربه و شایسته‌گی لازم را ندارند، گماشته شده‌اند.

یکی از کارمندان پیشین ریاست عدلیه‌ی بامیان به روزنامه اطلاعات روز گفت که سال قبل از طریق رقابت آزاد در بست چهارم یکی از مدیریت‌های این ریاست استخدام شده بود و پس از روی‌کارآمدن طالبان هم‌ می‌خواست به کارش ادامه دهد.

احمدعلی رحیمی، آمر انسجام ریاست عدلیه‌ی بامیان نیز به روزنامه اطلاعات روز گفت که سال گذشته از طریق رقابت آزاد این موقف را به‌دست آورده بود؛ اما بدون هیچ‌گونه دلیلی ازکارش برکنار شده است.

رحیمی گفت: «کسانی‌ که به‌عنوان آمر در ریاست عدلیه‌ی بامیان گماشته شده،‌ همه از اقوام و از منطقه‌ی رییس این اداره‌ اند، بیش‌تر آنان اصلاً پیشنیه‌ی خدمت و ظرفیت علمی برای پیشبرد کار را ندارند. در ریاست عدلیه‌ی بامیان در حقیقت تصفیه‌ی قومی جریان دارد و تمام کارمندان دفتر مرکزی و ساحوی که از قوم هزاره بودند از وظایف‌شان برکنار و به جای آنان افراد نزدیک به طالبان گماشته شده‌اند.»

از سوی هم، مولوی معاذ، رییس عدلیه‌ی بامیان با تأیید برکناری کارمندانش به یکی از رسانه‌ها گفته است: «این ریاست در مرکز و ولسوالی‌های این ولایت بیش از ۵۵ کارمند دارد که نیمی از آنان از وظایف‌شان برکنار شده‌اند.»

او اما تأکید کرده است که با تغییر نظام، برکناری و تبدیلی کارمندان «یک اصل» است.

نامه‌ی اعتراضی کارمندان ریاست معارف ولایت بامیان به والی این ولایت
نامه‌ی اعتراضی کارمندان ریاست معارف ولایت بامیان به والی این ولایت

با این حال، بعضی منابع به روزنامه اطلاعات روز می‌گویند: «تصفیه‌ی قومی هزاره از اکثریت ادارات دولتی بامیان در جریان می‌باشد. تا کنون از دانشگاه بامیان، ریاست‌های عدلیه، معارف، مبارزه با حوادث و ریاست اطلاعات و فرهنگ و نهادهای عدلی و قضایی شماری از کارمندان هزاره برکنار شده‌اند.»

عبدالصبور فرزان سیغانی، سخن‌گوی والی بامیان برکناری رییس و معاون دانشگاه را رد می‌کند، اما در رابطه به شکایت کارمندان ریاست معارف این ولایت می‌گوید که طبق فیصله‌ی جلسه اداری، نهادهای دولتی حق ندارد که کارمندان اداره‌ی خویش را بدون دلایل موجه، منفک و غیرحاضر کند. به‌گفته‌ی او، مسئولان ادارات دولتی باید با تمام کارمندان اداره رفتار و اخلاق حسنه داشته باشند.

او افزود: «والی بامیان در پیوند به شکایت کارمندان ریاست معارف هیأت توظیف نمود و این مشکلات پیش‌آمده را حل‌وفصل کرد و به رییس معارف دستور داده است که بدون مشورت مقام ولایت در هیچ موردی نباید افراد را تبدیل و برکنار نماید.»

آقای سیغانی در مورد برکناری کارمندان ریاست عدلیه‌ی ولایت بامیان معلومات ارایه نمی‌کند.

با این حال، فعالان مدنی بامیان برکناری کارمندان ادارات دولتی را تصفیه‌ی قومی خوانده و تأکید می‌کنند که ادامه‌ی این روند به سود اداره‌ی محلی بامیان نخواهد بود. به‌گفته‌ی آنان، این اقدام باعث خواهد شد که شکاف بزرگی میان مردم و اداره فعلی بوجود آید و نیز باعث فرار سرمایه‌ها از کشور خواهد شد.

این همه درحالی است که پیش از این روزنامه اطلاعات روز در دو گزارش جداگانه دریافته بود که طالبان در دستگاه عدلی و قضایی و همچنین ریاست عمومی مواد نفتی اقدام به برکناری دسته‌جمعی کارمندان حکومت پیشین کرده و افرادی را از یک قوم خاص و نزدیک به این گروه به جای آنان گماشته‌اند.

دیدگاه‌های شما
  1. بنده عباس خلیلی آمر رسیدگی به حوادث ولایت بامیان هستم که به تازگی بدون کدام دلیل موجه از کار برکنار شدم اگر مصاحبه خواستید من حاضر هستم با جزئیات توضیح بدهم

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *