کارشناسان سازمان ملل تصمیم طالبان برای بستن مکاتب دخترانه را محکوم کردند

کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل، تصمیم طالبان مبنی بر به تعویق‌انداختن بازگشایی مکاتب به‌روی دختران بالاتر از صنف ششم را محکوم کردند.

آنان در اعلامیه‌ای که امروز (پنج‌شنبه، ۴ حمل) منتشر شده، گفته‌اند که این تصمیم طالبان در مقابل تضمین‌های متعدد این گروه مبنی بر اینکه همه دختران می‌توانند به مکتب بروند، نادرست است.

کارشناسان سازمان ملل گفته‌اند: «ما از اصرار مداوم طالبان برای حذف زنان و دختران از زندگی عمومی کشور و محروم‌کردن آنها از حقوق اساسی انسانی مانند حق تحصیل ابراز تاسف می‌کنیم».

آنان تأکید کرده‌اند که تصمیم طالبان برای بستن مکاتب متوسطه و لیسه دختران، باید فوراً لغو شود و تمام دختران باید اجازه داشته باشند که به مکتب بازگردند.

کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل افزوده‌اند که افغانستان تعهد قانونی الزام‌آور برای حمایت از حقوق اساسی بشر و آزادی‌های تضمین‌شده در حقوق بین‌الملل و معاهدات حقوق‌بشری دارد.

به گفته‌‌ی کارشناسان، افغانستان کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان و کنوانسیون حقوق کودک را نیز امضا کرده و متعهد به تطبیق آنها است.

کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل گفته‎‌‌اند که طبق قوانین بین‌الملل، یک طرف نمی‌تواند با استناد به مفاد قوانین داخلی خود، از جمله مقررات مبتنی بر دکترین دینی، عدم اجرای یک معاهده را توجیه کند.

آنان از جامعه بین‌المللی، از جمله کمک‌کنندگان و آژانس‌های سازمان ملل که در افغانستان فعالیت می‌کنند خواسته‌اند که حاکمان فعلی افغانستان را مورد بازخواست قرار دهند و اطمینان حاصل کنند که هر دختر می‌تواند به مکتب بروند. کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل گفته‌اند که دسترسی دختران به آموزش، «حق مسلم و غیرقابل مذاکره‌ای است که باید مورد حمایت قرار گیرد.»