اطلاعات روز

رییس‌جمهور چین: افغانستان باثبات به نفع منطقه و جامعه بین‌المللی است

شی جین پینگ، رییس‌جمهور چین در بیانیه‌ای در نشست وزیران امور خارجه‌ی کشورهای همسایه‌ی افغانستان گفته است که صلح و ثبات در این کشور به نفع کشورهای منطقه و جهان است.

هوا چون اینگ، سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی چین در رشته تویتی به نقل از گفته‌های شی جین پینگ نوشته است پکن به حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی افغانستان احترام می‌گذارد و متعهد به حمایت از پی‌گیری صلح، ثبات و توسعه [در این کشور] است.

شی جین پینگ افزوده است: «یک افغانستان صلح‌آمیز، باثبات، در حال توسعه و مرفه، آرزوی همه مردم افغانستان است. همچنین در راستای منافع مشترک کشورهای منطقه و جامعه بین‌المللی است.»

سومین نشست وزیران خارجه‌ی همسایگان افغانستان در شهر تون‌شی چین درحال برگزاری است.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه‌ی ایران که در این نشست حضور دارد گفته است که کشورهای منطقه تلاش کنند تا افغانستان بار دیگر به صحنه‌ی درگیری و کشمکش‌های سیاسی و نظامی بدل نشود.

به‌گفته‌ی او، لازم است همسایگان افغانستان و کشورهای دوست، سازوکارهای لازم را برای همکاری با یکدیگر در بازسازی و توسعه افغانستان تعریف کرده و همکاری‌های خود را گسترش دهند .

به گزارش خبرگزاری ایرنا، وزیر امور خارجه‌ی ایران گفته است: «داشتن افغانستان امن، باثبات و توسعه‌یافته آرزوی ما برای یکایک خواهران و برادران افغانستانی و مردم منطقه است.»