اطلاعات روز

متقی: چین دپیلمات‌های طالبان را پذیرفته است

مولوی امیرخان مقتی، سرپرست وزارت خارجه‌ی حکومت سرپرست طالبان می‌گوید که چین با حضور دیپلمات‌های این گروه در سفارت افغانستان در پکن موافقت کرده است.

او در گفت‌وگویی با خبرنگاران در چین که امروز (دوشنبه، ۱۵ حمل) توسط خبرگزاری دولتی باختر منتشر شده، از این تصمیم چین قدرانی کرده و آن‌را نشانه‌ی نیت نیک پکن خوانده است.

جاویداحمد قایم، سفیر افغانستان در چین که توسط حکومت پیشین منصوب شده بود، در اواخر ماه جدی ۱۴۰۰ خورشیدی از سمت‌اش استعفا کرد. او دلیل کناره‌گیری خود را «موضوعات شخصی» خوانده بود.

در آن زمان گزارش شده بود که جاویداحمد قایم امور سفارت افغانستان در چین را به یک دیپلمات وفادار به طالبان واگذار کرده است.

به تازگی روسیه نیز با حضور دیپلمات طالبان در سفارت افغانستان در مسکو موافقت کرده است.

 سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه‌ی روسیه در حاشیه‌ی نشست کشورهای همسایه‌ی افغانستان در چین حتا خواستار به رسمیت‌شناختن طالبان از سوی جامعه جهانی شد. او گفت که جامعه‌ی جهانی باید فعالانه با طالبان همکاری کند و اقداماتی را برای به رسمیت‌شناختن حکومت این گروه انجام دهد.

طالبان به سفارت‌های افغانستان در‌ ازبیکستان و پاکستان نیز دیپلمات‌های خود را اعزام کرده‌اند.

گفته می‌شود که در برخی از سفارت‌های دیگر از جمله ترکیه و ایران، دیپلمات‌های منصوب‌شده توسط حکومت پیشین با طالبان همکاری می‌کنند و از کابل هدایت می‌گیرند.

اکثریت سفارت‌های افغانستان در کشورهای خارجی، در کنترل دیپلمات‌های حکومت پیشین قرار دارند و این سفارت‌ها به‌دلیل عدم حمایت کابل با مشکلات مالی مواجه‌اند.

این درحالی است که با گذشت هشت ماه، تا کنون هیچ کشوری حکومت طالبان را به‌گونه‌ی رسمی به رسمیت نشناخته است.

اقدامات اخیر این گروه از جمله بستن مکاتب دخترانه، واکنش‌های گسترده‌ای منفی جهان را در پی‌داشته است. به‌گفته‌ی کارشناسان، این کار طالبان تعامل جهان با این گروه را تحت تاثیر قرار داده است.