اطلاعات روز

دادگاه هالند یک شهروند افغانستان را به جرم «جنایات جنگی» به ۱۲ سال زندان محکوم کرد

یک مرد افغانستانی از سوی دادگاه هالند به جرم «ارتکاب جنایات جنگی» و «شکنجه»ی زندانیان سیاسی در زندان پلچرخی در دهه ۱۹۸۰، به ۱۲ سال زندان محکوم شد.

به گزارش رویترز، قضات گفته‌اند که این مرد ۷۶ ساله که خود را «عبدالرفیف» معرفی می‌کند، در واقع عبدالرزاق عارف است که بین سال‌های ۱۹۸۳ و ۱۹۹۰ به‌عنوان فرمانده زندان پلچرخی کابل خدمت می‌کرد.

قضات شهادت این مرد را مبنی بر اینکه او قربانی یک هویت اشتباه شده، رد کرده‌اند. او پیشتر ادعا داشت که قضات هویت‌اش را اشتباه گرفته است: «من آن شخصی نیستم که شما در موردش صحبت می‌کنید.»

همزمان با این، یک وکیل عارف گفته است که در برابر حکم دادگاه، درخواست تجدید نظر خواهد کرد.

عارف در سال ۲۰۰۱ با نام رفیف به هالند آمده و تابعیت هالند را کسب کرده است.

این فرد تحت اصول «صلاحیت جهانی» محاکمه شده است. براساس این اصول، اتهامات جنایات جنگی اگر در کشوری که ادعا می‌شود در آنجا انجام شده‌، محاکمه نشود، در خارج از این کشور قابل پیگرد است.

به‌گفته‌ی دادستان‌ها، عارف مسئول زندانیان سیاسی در زندان پلچرخی بوده که زندانیان در شرایط غیرانسانی در این زندان نگهداری می‌شدند. آنها گفتند که نگهبانان تحت فرمان او زندانیان را مورد ضرب‌وشتم، شکنجه و اعدام قرار می‌دادند.

در جریان محاکمه، یکی از قربانیان به قضات گفته است که هنوز از شکنجه‌های روانی که در زندان متحمل شده، شب‌ها از بی‌خوابی رنج می‌برد.

هالند پیش از این سه مقام عالی‌رتبه استخبارات نظامی افغانستان را برای جنایات مشابه در دوره دهه ۹۰ در افغانستان با موفقیت محاکمه کرده است.