دیدبان حقوق بشر: حمله به مراکز آموزشی، کودکان به‌ویژه دختران را از آموزش باز می‌دارد

هیدر بار، معاون مدیر بخش زنان دیدبان حقوق بشر در واکنش به حملات اخیر در غرب کابل گفته است که ترس ناشی از بمب‌گذاری در مکاتب و سایر خشونت‌ها علیه دانش‌آموزان، کودکان به‌ویژه دختران را از ادامه آموزش باز می‌دارد.

او در گزارشی که دیروز (چهارشنبه، ۳۱ حمل) نشر شده، گفته است که حملات غرب کابل تازه‌ترین حمله به آموزش و پرورش در افغانستان است که امید خانواده‌ها نسبت به آینده فرزندان‌شان‌را تحت تأثیر قرار داده است.

خانم بار افزوده ست که از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹، ائتلاف جهانی برای محافظت از آموزش در برابر حمله، بیش از هزار حمله به دانش‌آموزان، معلمان و مکاتب در افغانستان را ثبت کرده است که این کشور را به یکی از کشورهایی در جهان تبدیل کرده که بیشترین آسیب را دیده است.

معاون مدیر بخش زنان دیدبان حقوق بشر گفته است که یکی از ویران‌گرترین حملات، در ماه ثور سال گذشته یک مکتب دخترانه را در غرب کابل هدف قرار داد که در نتیجه، ۸۵ نفر کشته و ۱۴۷ نفر زخمی شدند. قربانیان دختران دانش‌آموز بودند.

او گفته است که هر حمله‌ای به آموزش و پرورش، اثر موجی دارد. خانم بار تصریح کرده است:  در گفت‌وگو با دختران بازمانده از مکتب و خانواده‌ها، ما اغلب شنیدیم که چگونه ترس‌های ناشی از بمب‌گذاری در مکاتب و سایر خشونت‌ها علیه دانش‌آموزان، مانند اسیدپاشی، کودکان، به ویژه دختران و خانواده های آنها را از ادامه تحصیل باز می‌دارد».

خانم بار علاوه کرده است که اما حملات فیزیکی تنها مانعی نیست که دانش‌آموزان در افغانستان با آن روبرو هستند. به گفته‌ی او، سیستم آموزشی این کشور مملو از مشکلاتی است. به باور خانم بار، کیفیت پایین آموزش، فساد، کمبود معلمان زن، هزینه‌های غیرقابل تحمل و کمبود آب آشامیدنی سالم و توالت، همه مسائلی است که تأثیر نامتناسبی بر آموزش دارد.

معاون مدیر بخش زنان دیدبان حقوق بشر در ادامه گفته است که پس از تسلط طالبان، منع آموزش متوسطه دختران، محدود کردن دسترسی به آموزش عالی برای زنان و دختران، ضربه ویران‌گری به امید بسیاری از کودکانی که به دنبال آینده‌ای بهتر هستند، وارد کرده است.

او تأکید کرده است که برای دستیابی افغانستان به انکشاف اقتصادی و آینده روشن، آموزش یک عنصر اساسی است. به گفته‌ی او حملات اخیر به مراکز آموزشی، چنین امیدهایی را دورتر می‌کند.

معاون مدیر بخش زنان دیدبان حقوق بشر در اخیر تأکید کرده است که طالبان باید اطمینان حاصل کنند که یک تحقیق معتبر و شفاف در مورد این حملات انجام می‌شود و به نقض حق آموزش خود پایان می دهد. او گفته است که بسیار مهم است که جامعه بین‌المللی این را از طالبان بخواهد.