انفجار در مسجدی در قندوز

یونیسف: بیش از ۵۰ کودک طی هفته‌ی گذشته در افغانستان کشته شده‌اند

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل (یونیسف) می‌گوید که طی یک هفته‌ی اخیر در افغانستان، بیش از ۵۰ دختر و پسر در یک رشته حملات جان خود را از دست داده‌اند.

جورج لاریا-ادجی، مدیر منطقه‌ای یونیسف امروز  (یک‌شنبه، ۴ ثور) در رشته تویتی نوشته است که بر اساس گزارش‌ها، انفجار روز جمعه در داخل یک مسجد در قندوز، جان دست‌کم چهار کودک را گرفته و شماری را هم زخمی کرده است.

او نوشته است: «تنها در یک هفته، بیش از ۵۰ دختر و پسر در یک رشته نقض فجیع حقوق [بشر] در افغانستان جان خود را از دست داده‌اند».

به گفته‌ی او تلفات کودکان در حملات هفته‌ی گذشته، انتظار می‌رود بیشتر از این آمار باشد.

جورج لاریا-ادجی، تأکید کرده است که خشونت علیه کودکان در همه اشکال‌اش باید از هم‌اکنون متوقف شود.

صبح روز سه‌شنبه هفته‌ی گذشته (۳۰ حمل) منطقه‌ی هزاره‌نشین غرب کابل، گواه سه انفجار پی‌هم بود که در آن‌ها یک مرکز آموزش و یک مکتب هدف قرار گرفته‌اند. در این حملات، در این انفجار ده‌ها نفر عمدتاً دانش‌آموز کشته و یا زخمی شده‌اند.

همین‌طور، چاشت روز جمعه ( ۲ ثور) هم یک انفجار در مسجد «مولوی سکندر» در ولسوالی امام صاحب قندوز، هنگامی رخ داد که نمازگزاران و طلبه‌ها پس از ادای نماز جمعه در حال تشکیل حلقه‌ی ذکر بودند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان گفته است که در این حمله ۳۳ غیرنظامی به‌شمول کودکان کشته و ۴۳ نفر دیگر زخمی شده‌اند.

هم‌چنین حملات هوایی ارتش پاکستان به چند روستا در ولسوالی «سپیره» خوست و «شلتن» کنر که به تاریخ ۲۷ حمل انجام شد، از غیرنظامیان و کودکان قربانی گرفته است.

پیش‌تر محمد آگ آیویا، نماینده‌ی صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل (یونیسف) اعلام کرده بود که در این حملات ۲۰ کودک کشته شده‌اند.