حامد کرزی حکم اعدام متجاوزان رویداد پغمان را امضا کرد

اطلاعاعت روز: حامد کرزی، رییس جمهور کنونی کشور حکم اعدام پنج تن از اختطاف‌گران و متجاوزان جنسی رویداد غم‌انگیز پغمان را امضا کرد. در خبرنامه‌ی ارسالی اداره‌ی امور به روزنامه‌ی اطلاعات روز آمده است، وزارت امور داخله و دادستانی کل کشور در تطبیق این حکم اجرائات قانونی را رعایت می‌کنند.

بر اساس این خبرنامه، حامد کرزی حکم اعدام عزیزالله، مصطفی مشهور به حبیب‌الله و قاری، نظر محمد، سمیع‌الله و قیس‌الله را منظور کرده است. در این خبرنامه آمده، این افراد در ارتباط به قضایای اختطاف، غارت مسلحانه، تجاوز وحشیانه و گروهی جنسی بر 4 زن به رویت اوراق تحقیق و با صدور فیصله‌ی نهایی دیوان جرایم وظیفه‌ای منسوبان و جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی دادگاه به مجازات اعدام محکوم شده‌اند.

به تاریخ 31 اسد سال روان گروهی از مردان مسلح راه شماری از اشتراک‌کنندگان یک مراسم عروسی در پغمان کابل را گرفتند و پس از دزدی زیورات و پول نقد آنان، بر چهار زن تجاوز جنسی کردند. پس از آن، پولیس کابل هفت تن از عاملان این جنایت را بازداشت کرد و گفت، تلاش‌ها برای بازداشت دو عامل دیگر جریان دارد.

این جنایت واکنش تندی را در سطح کشور به‌دنبال داشت و پس از آن، باشندگان، دانشجویان و فعالان مدنی کابل و شماری از ولایت‌های کشور با راه‌اندزی تظاهرات گسترده خواهان اعدام این افراد شدند. با وجود این فشارها، پس از آن برای بررسی پرونده‌های این افراد متهم، دو نشست علنی (دادگاه ابتدایی و استیناف) در کابل برگزار شد.

در نشست علنی اول، حکم اعدام تمام این افراد صادر شد؛ اما در نشست دادگاه استیناف صفی‌الله و جمیل‌ به بیست سال حبس محکوم شدند. این دادگاه گفت، در قسمت سهم داشتن صفی‌الله و جمیل در حادثه‌ی تجاوز گروهی به زنان در پغمان، دلایل روشن وجود نداشت و این دو تن به اتهام غارت‌های مسلحانه به ۲۰ سال حبس محکوم شده‌‌اند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *