حکومت جدید برای تأمین حقوق زنان تلاش کند

اطلاعات روز: ده‌ها فعال مدنی و شهروندان کابل دیروز با راه‌اندازی تظاهراتی در مقابل کمیسیون مستقل حقوق بشر، از حکومت جدید خواستند که در قسمت تأمین حقوق زنان از هیچ تلاشی دریغ نکند. آنان خشونت‌های اخیر علیه زنان، به‌ویژه بریدن بینی یک خانم در دایکندی را جنایت نابخشودنی خواندند و گفتند که عامل این قضیه باید بازداشت و مجازات شوند.

چندی پیش یک مرد در ولسوالی شهرستان دایکندی بینی خانمش را برید. هم اکنون این خانم در یکی از شفاخانه‌های این ولایت بستری است. مأموران پولیس هنوز شوهر این خانم را بازداشت نتوانسته‌اند. متعرضان در کابل بینی‌هاى‌شان را به گونه‌ی اعتراضی با پلستر بسته بودند و از ارگان‌های مربوطه خواستند که این قضیه را جدی پی‌گیری کنند.

ریحانه عزیزی، از اشتراک کنندگان این تظاهرات گفت که هنوز نهادهای دولتی و کميسيون حقوق بشر افغانستان‌ در قبال بريدن بينى گل چمن واکنش جدی نشان نداده‌اند. او افزود، تا زمانى که عاملان همچو خشونت‌ها در کشور مورد پي‌گرد قانونى قرار نگيرند، کاهش خشونت علیه زنان در سراسر کشور نا‌ممکن است.

از سویی هم، عظیم بشرمل، از اشتراک کنندگان دیگر این تظاهرات گفت، حکومت با این خانم قربانی دایکندی کمک کند. او افزود، شوهر گل چمن با یک خانم دیگر ارتباط نامشروع داشته و زمانى که گل چمن مانع رابطه‌ی آن‌ها شده، شوهرش او را لت‌و‌کوب و سپس بینی‌اش را بریده است.

این در حالی است که چندی پیش رییس دفتر کمیسیون حقوق بشر ولایت دایکندی به روزنامه‌ی اطلاعات روز گفت که آمار خشونت علیه زنان در این ولایت نبست به سال گذشته افزایش یافته است. او از ثبت نزدیک به 200 مورد خشونت علیه زنان در سال روان در دایکندی خبر داد و گفت، برخی از عاملان خشونت علیه زنان در این ولایت مجازات نشده‌اند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *