خشک‌سالی و باران‌های موسمی؛ ۶۰ درصد مزارع باشندگان سرپل از بین رفته است

مسئولان در ریاست زراعت طالبان در ولایت سرپل می‌گویند که امسال به‌دلیل بارش باران‌های بی‌موقع و خشک‌سالی، ۶۰ درصد از مزارع للمی و ۱۵ درصد مزارع آبی کشاورزان در این ولایت از بین رفته است.

عبدالقادر وحدت، رئیس زراعت طالبان در سرپل می‌گوید که به‌دلیل بارش بی‌وقت باران‌های موسمی، ۱۵ درصد کشت‌زارهای آبی شامل گندم و جو در مرکز سرپل از بین رفته است.

وحدت همچنین گفت که کشت‌زارهای للمی در ولسوالی‌های صیاد و سوزمه‌قلعه‌ی این ولایت ۶۰ درصد خشکیده و در ولسوالی‌های سانچارک و گوسفندی نیز ۴۰ درصد مزارع گندم و جو خشکیده و از بین رفته است.

به‌گفته‌ی آقای وحدت، امسال در سرپل، ۲۴۹ ملی‌متر باران و ۶.۵ سانتی متر برف باریده است، در حالی‌که مقدار بارندگی در سال گذشته ۲۱۷ ملی‌متر باران و ۴۹ سانتی‌متر برف ثبت شده بود.

رئیس زراعت طالبان در سرپل گفت که این ریاست به‌منظور مقابله و جبران خشک‌سالی، ۱۳۰۹ متریک تُن گندم را در برنامه‌ی کار در مقابل غذا برای نیازمندان توزیع کرده است.

او همچنین علاوه کرد که با همکاری مؤسسه سو (SOU) برای دوهزار دهقان در ولایت سرپل ۱۰۰ تُن تخم بذری اصلاحشده و ۱۰۰ تُن کود یوریای سفید نیز توزیع کرده‌اند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *