نقض آزادی مذهبی زیر حاکمیت طالبان؛ مجاهد: حقوق اقلیت‌های مذهبی محفوظ است

ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان در واکنش به گزارش وزارت خارجه‌ی امریکا مبنی بر نقض گسترده‌‌ی آزادی مذهبی در افغانستان، ادعا کرده که تمام حقوق اقلیت‌های مذهبی در افغانستان محفوظ است.

مجاهد امروز (یک‌شنبه، ۱۵ جوزا) در تویتی، گزارش وزارت خارجه‌ی امریکا را رد کرده و آن را ناقص خوانده است.

او نوشته است: «همه‌ی هم‌وطنان اهل تسنن، اهل تشیع، سیک‌ها و اهل هنود ما به گونه‌ی آزادانه امور مذهبی خویش را انجام می‌دهند.»

وزارت خارجه‌ی امریکا در گزارش سالانه‌ی خود گفته است که آزادی مذاهب در چین، روسیه، میانمار، افغانستان، هند، پاکستان و سایر کشور‌ها شاهد «نقض فاحش» بوده است.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه‌ی امریکا گفته است که با آغاز حاکمیت طالبان، حقوق زنان و دختران در عرصه‌های مختلف در افغانستان پامال شده و اقلیت‌های مذهبی به خصوص شیعیان هزاره با حملات مکرر داعش مواجه بوده‌اند.

پیشتر کمیسیون آزادی مذهبی ایالات متحده (USCIRF)  در گزارش سالانه‌ی خود به وزارت امور خارجه‌ی این کشور توصیه کرده بود تا افغانستان تحت کنترل طالبان را از جمله‌ بدترین کشورها از نظر آزادی مذهبی معرفی کند.

کمیسیون آزادی مذهبی ایالات متحده گفته بود که خروج امریکا و دست‌یافتن طالبان به قدرت، به دلایل بسیاری از جمله تأثیر مخربی که بر آزادی مذهبی داشت، فاجعه‌بار بود.