امریکا بیش از 60 چرخ‌بال و هواپیمای جنگی به افغانستان کمک می‌کند

اطلاعات روز: مقام‌های وزارت دفاع ملی کشور اعلام کردند که امریکا تا پایان سال روان 62 بال هلی‌کوپتر را در اختیار این وزارت قرار می‌دهد. جنرال ظاهر عظیمی، سخن‌گوی این وزارت روز گذشته به رسانه‌ها گفت که این تعداد هلی‌کوپتر‌ ساخت امریکا‌ست.

عظیمی هم‌چنان افزود که بر اساس امضای یک توافق‌نامه میان وزارت دفاع افغانستان و امریکا، قرار است امریکا تا پایان سال 2016 هواپیما‌های جنگی را نیز در اختیار افغانستان قرار دهد. در همین حال، شماری از آگاهان نظامی از این اقدام امریکا استقبال کرده‌اند؛ اما می‌گویند که با چند بال چرخ‌بال قوای هوایی افغانستان تقویت نخواهد شد.

به باور آنان، امریکا باید هواپیما‌های شکاری، هجومی و کشفی را در اختیار ارتش کشور قرار دهد. عتیق‌الله امرخیل، از کارشناسان مسایل نظامی دیروز به رادیو آزدای گفت که از چند سال بدین‌سو چرخ‌بال‌های ترانسپورتی در اختیار قوای هوایی کشور قرار داد شده که این چرخ‌بال‌ها قابلیت انجام وظایف کلان را ندارند.

مجموع نیروهای امنیتی کشور به بیش از 350 هزار تن می‌رسد. بر اساس گزارش‌های ارائه شده، در حال حاضر آنان با کمبود سلاح‌های سنگین و هواپیما‌های جنگی مواجه اند. گفته می‌شود که در حال حاضر ارتش کشور در برخی از موارد از هواپیماهای کوچک‌ سی 208  استفاده می‌کند که گنجایش هشت نفر را دارد.

این هواپیماها در اصل برای پروازهای آموزشی در فاصله‌های کوتاه‌ ساخته شده‌اند؛ اما به دلیل نبود هواپیماهای بزرگ، از سر ناچاری به مسیرهای طولانی به مأموریت‌ فرستاده می‌شوند. با این حال، شماری از نمایندگان مجلس و مردم به رسانه‌ها گفته‌اند، پیمان امنیتی با امریکا و ناتو امضا شده و حال آنان ارتش را با سلاح‌های سنگین و هواپیما‌های جنگی تجهیز کنند.

یک روز پس از مراسم تحلیف رییس جمهور جدید، پیمان امنیتی با امریکا و ناتو در کابل امضا شد‌. اشرف غنی پس از امضای این پیمان‌ها گفت که بر اساس این توا‌فق‌نامه‌ها، امریکا و ناتو ارتش را تجهیز و آموزش می‌دهند. امریکا در 13 سال گذشته در کشور متهم شده بود که نیروهای امنیتی را ‌طوری که نیاز است، تجهیز نکرده و آموزش نداده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *