«جبهه مقاومت»: نهادهای حقوق‌بشری هیأت حقیقت‌یاب به پنجشیر و بغلان بفرستند

«جبهه مقاومت» ضد طالبان این گروه را متهم به ارتکاب «جنایات جنگی» در پنجشیر و بغلان کرده و از جامعه‌ی جهانی، نهادهای حقوق‌بشری و گزارشگر ویژه‌ی سازمان ملل خواسته است که یک هیأت حقیقت‌یاب را برای بررسی به مناطق آسیب‌دیده بفرستند.

این جبهه از گزارش اخیر دیدبان حقوق‌بشر و گزارشگر ویژه‌ی حقوق بشر سازمان ملل برای افغانستان استقبال کرده و آن را یک گام «بسیار خوب» خوانده است.

سازمان دیدبان حقوق بشر در گزارشی گفته است که نیروهای طالبان در ولایت پنجشیر در شمال کابل، ساکنان این ولایت را به داشتن ارتباط با «جبهه مقاومت» متهم و سپس به‌طور غیرقانونی بازداشت و شکنجه کرده‌اند.

طبق این گزارش، هنوز هم حدود ۱۰۰ نفر به اتهام داشتن ارتباط با «جبهه مقاومت»، در زندان و بازداشت‌گاه‌های غیررسمی طالبان نگهداری می‌شوند که به خانواده‌ها و یا وکیل‌شان دسترسی ندارند.

«جبهه مقاومت» در عین حال مدعی شده است که «فاجعه» در پنجشیر بسیار بزرگ است و ضرورت به تحقیق همه‌جانبه‌ی بین‌المللی دارد تا «عمق این فاجعه‌ی بشری بیشتر روشن شود».

این جبهه از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواسته است تا بازداشت، شکنجه و کشتار غیرنظامیان، کوچ دادن اجباری در خوست و اندراب بغلان و سربریدن اسیران جنگی و افراد غیرنظامی در پنجشیر و اندراب را به گونه‌ی بسیار جدی بررسی کنند.

در بیانیه‌ی «جبهه مقاومت» آمده است: «ما از جامعه‌ی جهانی، نهادهای حقوق بشری و گزارشگر ویژه‌ی حقوق بشر می‌طلبیم تا یک هیأت حقیقت‌یاب را برای بررسی جنایات جنگی و ضد بشری که گروه طالبان مرتکب شده‌اند، به مناطق آسیب‌دیده بفرستند، تا با مشخص شدن هویت مجرمین، اقدامات لازم روی‌دست گرفته شود.»

در همین حال، ریچارد بنت، گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل برای افغانستان در تویتی نوشته است که گزارش دیدبان حقوق بشر مبنی بر تخطی طالبان در پنجشیر با تحقیقات جاری او مطابقت دارد.

او بر تحقیقات کامل و شفاف تأکید کرده و گفته است کسانی که مسئول هستند باید پاسخگو باشند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان اما گزارش دیدبان حقوق بشر را «بی‌اساس» خوانده است. مجاهد در اعلامیه‌ای گفته است که هیچ موردی نیست که ثابت کند اعضای استخبارات طالبان دور از چشم نهادهای عدلی و قضایی، کسی را کشته و یا اعدام کرده باشند.