قلعه ضحاک

نگرانی از وضعیت آثار و آبده‌های تاریخی غور؛ «قلعه‌ ضحاک» به مخروبه تبدیل شده است

قلعه تاریخی ضحاک در شهر فیروزکوه، مرکز ولایت غور به‌ دلیل آنچه که بی‌توجهی مسئولان حکومتی در سال‌های گذشته عنوان می‌شود، به مخروبه تبدیل شده است.

باشندگان و فعالان مدنی غور با ابراز نگرانی از وضعیت این قلعه تاریخی، می‌گویند که این قلعه از اهمیت و ارزش مهم فرهنگی و تاریخی برخوردار بوده است، اما به‌ دلیل بی‌پروایی مسئولان حکومتی در سال‌های گذشته، به متروکه تبدیل شده است.

قلعه ضحاک در پنج کیلومتری شرق شهر فیروزکوه، در منطقه‌ی «پوزه‌لیچ» موقعیت دارد و گفته‌هایی وجود دارد که این قلعه از قدامت تاریخی زیاد برخودار است.

گل‌احمد، از باشندگان غور می‌گوید که این قلعه دارای دیوارها و برج‌های بلند و قوی بود. گردشگران داخلی و خارجی هرازگاهی از این قلعه‌ تاریخی بازدید می‌کردند، اما به مرور زمان و بی‌توجهی مسئولان در سال‌های گذشته تخریب شده و اکنون هیچ گردشگری از این قلعه‌ تاریخی دیدن نمی‌کند.

این باشنده‌ی غور هم‌چنین اضافه می‌کند که طی ۲۰ سال گذشته هیچ توجهی در بخش حفظ و مراقبت از این قلعه‌ تاریخی از سوی دولت نشده است.

جمشید سروش، از فعالان فرهنگی در ولایت غور هم از وضعیت آثار و آبدات تاریخی، به‌ویژه قلعه تاریخی ضحاک در این ولایت ابراز نگرانی می‌کند. به گفته‌ی او، این قلعه‌ تاریخی اکنون به یک مخروبه تبدیل شده و در طی سال‌های گذشته هیچ توجهی به آن نشده است.

باشندگان و فعالان مدنی غور از حکومت سرپرست طالبان و سازمان‌های فرهنگی جهان می‌خواهند که برای بازسازی و مرمت آثار و آبدات تاریخی این ولایت توجه‌ی جدی کنند؛ زیرا به گفته‌ی آنان، آثار و آبدات تاریخی و ساحات گردشگری در ولایت غور در حالت نابودی قرار گرفته‌اند.

از سوی هم، مسئولان محلی طالبان در ولایت غور می‌گویند که نگرانی در مورد آثار و آبدات تاریخی تازگی نداشته و این مشکلات از سال‌ها بدین‌سو وجود داشته است. آنان بر مرمت و بازسازی آثار تاریخی غور از سوی حکومت مرکزی طالبان و سازمان‌های فرهنگی جهان تأکید می‌کنند.

عبدالحی زعیم، رئیس اطلاعات و فرهنگ طالبان در ولایت غور قلعه ضحاک را یکی از باارزش‌ترین آثار تاریخی و فرهنگی این ولایت می‌داند و می‌گوید که مشکلات آثار و آبدات تاریخی و ساحات گردشگری را با وزارت اطلاعات و فرهنگ کشور در میان گذاشته‌ است.

براساس گفته‌های مسئولان فرهنگی طالبان در ولایت غور، ۳۴۴ آثار و آبده تاریخی و ساحات گردشگری در این ولایت ثبت شده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *