عکس: شبکه‌های اجتماعی

كميسيون پی‌گيری مطالبات شیعیان: خواست جامعه شيعه‌ی افغانستان شامل اجندای جرگه‌ی طالبان شود

هم‌زمان با آمادگی طالبان برای برگزاری یک جرگه تحت عنوان «نشست علما» در کابل، كميسيون پی‌گيری مطالبات شیعیان از این گروه خواسته است که خواست جامعه شیعه‌ی افغانستان را شامل اجندای جرگه قرار دهد.

این کمیسیون گفته که قرار است ديدگاه‌ها و مطالبات جامعه شيعه‌ی افغانستان به مسئولان برگزارکننده‌ی جرگه فرستاده شود.

اعضای كميسيون پی‌گيری مطالبات شیعیان گفته‌اند که مطالبات جامعه شيعه‌ی افغانستان، واضح، مكتوب و مشخص است و قبلا نيز به مقامات طالبان سپرده شده است.

آنان از شركت‌كنندگان جرگه خواسته‌اند كه به مطالبات جامعه شيعه‌ی افغانستان كه «حداقل ٢٠ درصد جمعيت كشور را تشكيل می‌دهد توجه داشته باشند».

به رسمیت شناختن فقه جعفری از سوی طالبان یکی از خواسته‌های جامعه شیعه‌ی افغانستان است.

در خبرنامه كميسيون پی‌گيری مطالبات شیعیان آمده است که در جلسه هفتگی این کمیسیون درباره‌ی وضعيت ولسوالی بلخاب ولايت سرپل نیز بحث شده است.

این كميسيون از طرفين جنگ خواسته است که به غیرنظامیان آسیب نرسانند و متوجه جان و مال آنان باشند.

كميسيون پی‌گيری مطالبات شیعیان تأكيد كرده است كه جنگ به نفع جامعه افغانستان نيست و همه‌ی طرف‌ها بايد مسير «تعامل و تفاهم و تمكين به حقوق يک‌ديگر را در پيش گيرند».

این کمیسیون از مقام‌های طالبان خواسته است که تلاش كنند قضيه‌ی بلخاب را به‌عنوان يك موضوع درونی این گروه به‌شيوه‌ی مسالمت‌آميز حل كنند.

در پی شکست گفت‌وگو میان طالبان و مولوی مهدی، فرمانده‌ی هزاره تبار و ناراضی این گروه جنگ میان دو طرف در بلخاب آغاز شد و طالبان حملات سنگینی را بر بلخاب انجام داده‌اند.

گفته می‌شود که طالبان مرکز ولسوالی بلخاب را تصرف کرده است. هم‌زمان گزارش‌های تأییدنشده حاکی است که این گروه دست به قتل‌عام غیرنظامیان زده‌اند.

طالبان هم‌چنین راه‌های مواصلاتی بلخاب را مسدود و فعالیت شبکه‌های مخابراتی را تعطیل کرده‌اند.