تصویب قانون معاهدات و میثاق‌های بین‌المللی از سوی مجلس

اطلاعات روز: مجلس نمایندگان در نشست دیروز این مجلس طرح قانون معاهدات و میثاق‌های بین‌المللی را با اکثریت آرا تصویب کرد. صدیق احمد عثمانی، معاون اول این مجلس که ریاست مجلس را به عهده داشت، گفت، موارد اختلافی در طرح قانون معاهدات و میثاق‌های بین‌المللی باقی نمانده‌اند.

این قانون هشت فصل و هفده ماده دارد و بر اساس آن، قراردادها، میثاق‌ها و تفاهم‌نامه‌ها با کشورهای دیگر امضا می‌شود. در این قانون، امضای معاهدات عمدتاً به رییس جمهور اختصاص یافته است. اما اگر در صورت ضروری معاهدات بین‌المللی را یک مقام دیگر حکومتی امضا کند، باید از سوی رییس جمهور یا وزارت خارجه اعتبارنامه دریافت کند.

در غیر آن، مطابق قانون معاهدات بین‌المللی، سند امضا شده قابل قبول نیست. طرح قانون معاهدات و میثاق‌های بین‌المللی سال گذشته پس از تأیید شورای وزیران برای تصویب به این مجلس فرستاده شد. قرار است این طرح در روزهای آینده برای تأیید به مجلس سنا فرستاده شود.

در صورتی که این قانون مراحل قانونی خود را طی کند و از سوی مجلس سنا تأیید شود، برای اولین بار چنین قانونی در در کشور نافذ می‌شود. برخی از آگاهان حقوقی تصویب این قانون را یک اقدام خوب در بخش امضای معاهدات افغانستان با سایر کشورهای جهان عنوان کرده‌اند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *