ملا هبت‌الله

رهبر طالبان: به‌دنبال مناسبات دیپلماتیک «حسنه و قوی» با جهان به‌شمول امریکا هستیم

ملا هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان در پیامی به‌مناسبت عید قربان گفته است که این گروه در چوکات تعامل و تعهدات متقابل به‌دنبال مناسبات دیپلماتیک «حسنه و قوی» با تمام جهان به‌شمول امریکا است.

او در این پیام که امروز (چهارشنبه، ۱۵ سرطان) منتشر شد، گفته است که طالبان به کشورهای همسایه و جهان اطمینان می‌دهند که به هیچ‌کسی اجازه نداده تا با استفاده از خاک افغانستان تهدیدِ علیه کشورها باشد.

این اطمینان رهبر طالبان در حالی است که عصر دیروز از شهرک مرزی حیرتان در شمال افغانستان، چهار فروند راکت به خاک ازبیکستان شلیک شد. وزارت خارجه‌ی ازبیکستان گفته است که بر اثر اصابت این راکت‌ها، چهار خانه‌ی مسکونی در شهر ترمذ این کشور آسیب جزئی دیده است.

مقام‌های طالبان پیش از این هم بارها درباره‌ی عدم استفاده‌ی خاک افغانستان علیه سایر کشورها اطمینان داده‌اند؛ اما شماری از کشورهای همسایه افغانستان هم‌چنان در این زمینه نگرانی دارند.

رهبر طالبان در پیام عیدی خود با تأکید بر عدم مداخله‌ی کشورها در امور افغانستان، گفته است که این گروه با تمام جهان به‌شمول امریکا در چوکات تعامل و تعهدات متقابل، مناسبات دیپلماتیک، اقتصادی و سیاسی «حسنه و قوی» می‌خواهد و آن‌را به‌ خیر تمام جهات می‌داند.

ملا هبت‌الله در فایل صوتیِ که از سخنرانی‌اش در نشست اخیر کابل منتشر شد، گفته بود که اکنون حکومت در افغانستان مستقلانه کار می‌کند؛ فرمایشات خارجی‌ها را نمی‌پذیرد و مسیری را که در پیش دارد تعقیب می‌کند. او گفته بود که برای پذیرفتن سفارش خارجی‌ها حتا یک قدم پیش نمی‌گذارد.

ملاهبت‌الله در بخشی از  پیام امروزش گفته است که طالبان در کنار قیامِ «نظام شرعی اسلامی»، به هرگونه تلاش در راستای تأمین امنیت، پیشرفت و بازسازی افغانستان جداً متوجه هستند.

او افغانستان را خانه‌ همه‌ی شهروندان افغانستان خوانده و گفته در بازسازی کشور باید همه سهم بگیرنند؛ زیرا این مکلفیت میهنی و وجیبه‌ی دینی است.

ملاهبت‌الله گفته است: «به تمام جهت‌ها صدا می‌زنیم که ما با هیچ‌کسی دشمنی ذاتی نمی‌خواهیم و آغوش ما به روی هم‌وطنان ما باز است و دوستی و دشمنی ما مبتنی بر اصول اسلامی است».

رهبر طالبان افزوده است آنانی که در تلاش مخالفت با این گروه هستند، «شکار دسایس داخلی و بیرونی می‌شوند». او از این افراد خواسته‌ است که از «تجربه‌های تلخ گذشته بیاموزند. دیگر ترویج فتنه و فساد و تلاش برای جنگ و ناامنی به منفعت هیچ‌کسی نیست».

در بخش دیگر از پیامی رهبر طالبان آمده است که طالبان در چوکات وزارت امر به معروف و نهی از منکر این گروه اداره‌ سمع شکایات ایجاد کرده و شهروندان در صورت هرگونه ظلم و تعدی، با اداره سمع شکایات تماس بگیرند و شکایت ثبت کنند.

او به کارکنان اداره سمع شکایات طالبان دستور داده است که شکایات مردم را جدی بگیرند و رسیدگی کنند.

ملا هبت‌الله گفته است که فراهم‌آوری سهولت در بخش صحت وظیفه‌ی حکومت این گروه است و او به وزارت صحت عامه طالبان دستور داده است تا حد ممکن شفاخانه‌ها، کلینیک‌ها و مراکز صحی را در مناطق دور و نزدیک فعال نگه‌دارند.

این در حالی است که پس از تسلط طالبان، نظام صحی افغانستان با فروپاشی مواجه شده و شماری زیادی از مراکز صحی تعطیل شده و یا هم با کم‌بود امکانات مواجه است.

رهبر طالبان در ادامه‌ی پیام خود اضافه کرده است که علمای دینی در راستای آموزش دین به مردم، اصلاح مردم از طریق امر به معروف و همکاری با وزارت‌های معارف و تحصیلات عالی این گروه توجه کنند.

او گفته است: «هر ملت و کشور زمانی طعم عزت و امنیت واقعی و رفاه را می‌چشد که در آن بغاوت و سرکشی از الله تعالی وجود نداشته باشد، بنا وظیفه‌ی اصلاح مردم و آگاهی آنان از دین به علمای کرام سپرده شده است».

ملا هبت‌الله گفته است که حکومت طالبان برای تأمین حقوق شهروندان افغانستان متعهد است، «زیرا که اسلام در سپردن و حراست از حق تمام مردم برای ما امر کرده است». او افزوده است که طالبان در چوکات شریعت در عرصه‌ی تأمین حقوق زنان تلاش می‌کنند.

طالبان پس از تسلط بر افغانستان محدودیت‌های گسترده علیه زنان وضع کرده‌اند. در حال حاضر دختران بالاتر از صنف ششم از مکتب محروم هستند و زنان کارمند در ادارات دولتی نیز خانه‌نشین شده‌اند.

رهبر این گروه در این پیام عیدی خود نیز هیچ‌ اشاره‌ای به سرنوشت مکاتب دخترانه نکرده است.

او در آخر پیام خود به آزادی بیان و رسانه‌ها نیز پرداخته و گفته است که طالبان در پرتو اصول اسلامی و شریعت و در چوکات «منافع ملی کشور» متعهد به آزادی بیان اند.

رهبر طالبان افزوده است که روزنامه‌نگاران با درنظرداشت این دو نکته‌ی «مهم» و رعایت اصول خبرنگاری، به فعالیت‌های‌شان ادامه خواهند داد.

پس از تسلط طالبان، خبرنگاران و رسانه‌های افغانستان نیز با محدودیت‌های گسترده مواجه شده است.

براساس آخرین معلومات نهادهای مدافع رسانه‌ها و خبرنگاران، در طی نزدیک به یک سال گذشته، بیش از ۱۰۰خبرنگار و کارمند رسانه‌ای توسط طالبان بازداشت و شکنجه شده‌اند.