کمیسیون انتخابات از برکناری اعضای این کمیسیون هشدار داد

اطلاعات روز: مسئولان کمیسیون مستقل انتخابات دیروز در یک نشست خبری در کابل از برکناری شماری از اعضای این کمیسیون هشدار دادند و گفتند، حکومت جدید زمانی اعضای کمیسیون مستقل انتخابات را برکنار می‌تواند که قانون تشکیل و صلاحیت‌های این کمیسیون با تأیید شورای ملی تغییر کند.

عبدالرحمان هوتکی، معاون کمیسیون انتخابات در این نشست گفت، تا زمانی که موارد یا شده حل نشود، برکناری اعضای کمیسیون انتخابات از سوی حکومت جدید، تحقق نخواهد یافت. او در بخش دیگر سخنانش کارکردهای کمیسیون انتخابات در روند انتخابات را خوب توصیف کرد و گفت که آنان در مورد کارشان آماده‌ی پاسخ‌دهی به مردم اند.

او افزود که انتخابات افغانستان در منطقه‌ یک انتخابات موفق بود؛ اما این‌که به چالش کشانده شد و زیر شعاع روند سیاسی قرار گرفت، مسئله‌ی دیگری است. حکومت جدید چندی پیش گفته بود که اصلاحات در نظام انتخاباتی از اولویت‌‌های کاری این حکومت است. در انتخابات ریاست جمهوری سال روان تقلب گسترده صورت گرفت و این مسئله، باعث بروز جنجال‌های شدید بین نامزدان شد. تنش‌ها به‌جایی کشیده شدند که حتا عبدالله از ایجاد حکومت موازی در کشور خبر داد.

با آمدن جان کری، وزیر امور خارجه‌ی امریکا در کابل و تلاش‌های سازمان ملل، نامزدان در گفت‌و‌گوهای طولانی روی تشکیل حکومت وحدت ملی به توافق رسیدند. پس از امضای توافق نامزدان، کمیسیون انتخابات اشرف غنی احمدزی را به عنوان رییس جمهور و عبدالله عبدالله را به عنوان رییس اجرایی حکوت کنونی اعلام کرد.

نهادهای مشاهد ملی انتخابات دیروز در نشست خبری در کابل از حکومت جدید خواستند،‌ فهرست تقلب‌کاران انتخابات را افشا و در تمام سطوح کمیسیون‌های انتخاباتی اصلاحات بیاورد. تغییرات در دو کمیسیون انتخابات، برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، شوراى ملى و شوراهای ولایتی به‌طور جداگانه، توزیع تذکره‌ی الکترونیکی خواست‌های عمده‌ی آنان اند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *