ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان

طالبان گزارش دیدبان حقوق‌ بشر درباره‌ی پیداشدن بیش از ۱۰۰ جسد در شرق کشور را تکذیب کردند

ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان گزارش دیدبان حقوق بشر درباره‌ی یافت‌شدن بیش از صد جسد در شرق افغانستان را شایعه خوانده و رد کرده است.

دیدبان حقوق بشر می‌گوید که نیروهای طالبان، اعضا و حامیان شاخه خراسان گروه داعش در شرق افغانستان را به‌طور صحرایی اعدام و به زور ناپدید کرده‌اند.

به گفته‌ی این نهاد، از زمانی که طالبان قدرت را به‌دست گرفته‌اند، ساکنان ولایت‌های ننگرهار و کنر اجساد بیش از ۱۰۰ مرد را که در کانال‌ها و مکان‌های دیگر انداخته شده‌ بودند، کشف کرده‌اند.

سخن‌گوی طالبان امروز (پنج‌شنبه، ۱۶ سرطان) در تویتی نوشته است که مسئولان محلی این گروه تحقیق کرده‌اند؛ اما یک جسد هم یافت نشده است.

مجاهد دیدبان حقوق بشر را متهم به تبلیغات علیه طالبان کرده و نوشته است که «پروپاگندهایی که از آدرس بعضی مؤسسات جهانی پخش می‌شود قابل تأسف است».

در گزارش دیدبان حقوق بشر که روز چهارشنبه (۱۵ سرطان) منتشر شده، آمده است که نیروهای طالبان عملیات جست‌و‌جوی «ظالمانه» و حملات شبانه را علیه ساکنانی انجام داده‌اند که آنان را به پناه‎دادن یا حمایت از گروه داعش متهم می‌کردند.

به نقل از گزارش دیدبان حقوق بشر، در جریان این حملات، نیروهای طالبان ساکنان محل را مورد ضرب‌وشتم قرار داده و مردانی را که به عضویت داعش خراسان متهم می‌کردند، بدون طی مراحل قانونی یا افشای محل نگه‌داری آنان به خانواده‌های‌شان، بازداشت کرده‌اند.

دیدبان حقوق بشر گفته است که تعداد نامعلومی از افراد متهم به عضویت داعش به‌طور صحرایی اعدام شده‌اند.

در این گزارش دیدبان حقوق بشر به نقل از پتریشیا گاسمن، معاون بخش آسیایی این نهاد آمده است: «ما یک کانال تخلیه‌شده در ننگرهار را بررسی کردیم که در آن بین آگست ۲۰۲۱ تا اپریل ۲۰۲۲ بیش از ۱۰۰ جسد رها شده‌ بود. به نظر می‌رسد که مقامات طالبان به نیروهای خود اختیار تام داده‌اند تا افرادی را که ادعا می‌شود جنگجو هستند، بازداشت کنند، ناپدید کنند و یا بکشند.»

این نهاد افزوده است که اجساد یافت‌شده شواهدی از شکنجه و اعدام‌های «وحشیانه» را نشان می‌دادند: «برخی از آن‌ها دست و پا نداشتند، طناب‌هایی به گردن‌شان زده شده‌بود، یا گلو و سرشان بریده شده‌ بود.»

دیدبان حقوق بشر نوشته است که کارمندان صحی در ننگرهار گفتند که ۱۱۸ جسدی را ثبت کرده‌اند که از ماه آگست تا دسامبر در سراسر این ولایت پیدا شده‌ بودند.

یک گزارش رسانه‌ای به نقل از یکی از جنگ‌جویان طالبان می‌گوید: «ما حملات شبانه انجام می‌دهیم و همین که یکی از اعضای داعش را پیدا کنیم، در جا می‌کشیم‌اش.»

سازمان ملل متحد گزارش داده است که عملیات طالبان علیه داعش خراسان «به‌شدت به بازداشت‌ها و قتل‌های غیرقانونی متکی است».

دیدبان حقوق بشر افزوده است که قوانین بین‌المللی بشردوستانه یا قوانین جنگ که در مورد درگیری مسلحانه بین طالبان و داعش خراسان لازم‌الاجرا است، همه‌ی طرف‌ها را موظف می‌کند که با هر کسی که در بازداشت به سر می‌برد انسانی رفتار کنند.

به گفته‌ی این نهاد، بازداشت‌های خودسرانه، اعدام‌های صحرایی و سایر اشکال بدرفتاری ممنوع است و افراد مسئول مشمول کسانی‌اند که به‌دلیل جنایات جنگی باید تحت پی‌گرد قانونی قرار گیرند.

دیدبان حقوق بشر تأکید کرده است که اعضای مظنون داعش خراسان که به ظن ارتکاب جرایم بازداشت می‌شوند باید فوراً در برابر قاضی آورده ‌شوند، به‌طور مناسب تفهیم اتهام شوند و مطابق با استانداردهای بین‌المللی دادرسی عادلانه تحت پی‌گرد قانونی قرار گیرند.

پتریشیا گاسمن، معاون بخش آسیایی دیدبان حقوق بشر گفته است: «جنایت‌های متعدد داعش خراسان پاسخ مخوف طالبان را توجیه نمی‌کند و نیز نیروهای طالبان بارها و بارها اعدام‌های صحرایی و سایر جنایات جنگی را علیه افرادی که در بازداشت به سر می‌بردند انجام داده‌اند و هنوز مسئولین را مورد بازخواست قرار نداده‌اند.»