یک نهاد خارجی برای ۵۰۰ نفر در هرات زمینه آموزش حرفه‌ای را فراهم کرده است

یک نهاد خارجی در ولایت هرات برای ۵۰۰ نفر از جمله ۳۰۰ زن زمینه آموزش حرفه‌ای را فراهم کرده است.

این برنامه امروز (چهارشنبه، ۱۲ اسد) با حضور سرپرست وزارت کار و امور اجتماعی طالبان افتتاح گردید.

در این برنامه ۱۸ حرفه از جمله خیاطی، صنایع دستی، قالین‌بافی، ترمیم مبایل، انجینیری برق و آرایشگری طی شش ماه به ۵۰۰ نفر آموزش داده می‌شود.

جک بایرن، مسئول مؤسسه گروه «مرسی» خارجی گفت که اشتراک‌کنندگان این برنامه اعضای خانواده‌‌‌ی آوار‌گان داخلی، خانواده‌های بی‌بضاعت و عودت‌کنندگان هستند.

او گفت که پس از ختم دوره آموزشی، ابزار کار نیز برای فارغان توزیع می‌شود.

عزت‌الله رحمانی، از اشتراک‌کنندگان این برنامه می‌گوید که تنها نان‌آور خانواده‌اش است و به‌دلیل بیکاری و مشکلات اقتصادی قصد داشت به‌ شکل قاچاقی به ایران سفر کند.

او گفت که اکنون برایش زمینه یادگیری معیاری حرفه آرایشگری فراهم شده و پس از یادگیری کامل، مشغول به‌کار خواهد شد.

ده‌ده‌‌گل، یکی دیگر از اشتراک‌کنندگان می‌گوید که شوهرش معیوب است و در گذشته برای تأمین نفقه خانواده‌ی خود صفاکاری می‌کرد؛ اما در حال حاضر در تلاش فراگیری صنعت قالین‌بافی است.

در همین حال، ملا عبدالولی حاجی‌وارث، وزیر کار و امور اجتماعی حکومت طالبان از مؤسسات خارجی و دیگر نهاد‌های خیریه می‌خواهد به‌جای اجرای برنامه‌های مقطعی، در زمینه اشتغال‌زایی کار کنند.

او می‌گوید که در هماهنگی با چند وزارت دیگر روی طرحی کار می‌کنند تا بیکاری در کشور کاهش یابد.

بیکاری و فقر در افغانستان پس از روی‌کارآمدن طالبان فراگیر شده است.

عبدالله الدرداری، نماینده دفتر توسعه سازمان ملل (UNDP) در افغانستان می‌گوید که براساس تخمین این دفتر، پس از روی‌کار‌آمدن طالبان ۷۰۰ هزار شغل در این کشور از بین رفته است.

او به‌تازگی گفته است که اقتصاد افغانستان پس از ۱۵ آگست ۲۰ درصد افت کرده است.

به گفته‌ی عبدالله الدرداری، میزان فقر در افغانستان پیش از تحولات سیاسی به‌دلیل کرونا ۷۰ درصد بود، اما پس از روی‌کارآمدن طالبان به بیش از ۹۰ درصد رسیده است.