عکس: شبکه‌های اجتماعی

انفجار مرگ‌بار در غرب کابل؛ کشتار داعش و کوتاهی طالبان در تأمین امنیت

به‌ رغم اطمینان طالبان درباره‌ی تأمین امنیت، عصر دیروز (جمعه، ۱۴ اسد) در غرب کابل انفجاری عزاداران محرم را هدف قرار داد و ده‌ها نفر عمدتا عزاداران را به خاک و خون کشاند.

فرماندهی امنیه‌ طالبان در کابل می‌گوید که این انفجار ناشی از مواد انفجاری کارگذاری‌شده در یک کراچی دستی بوده است.

براساس آمار این فرماندهی، در این انفجار هشت نفر کُشته و بیش از ۱۸ نفر زخمی شده‌اند.

یک مقام امنیتی طالبان اما به خبرگزاری رویترز گفته است که در این انفجار بیش از ۵۰ نفر کشته و زخمی شده‌اند.

منابع غیررسمی نیز شمار تلفات این انفجار را سنگین می‌دانند.

یک منبع در شفاخانه علی‌‌آباد کابل در پیامی به روزنامه اطلاعات روز گفت که طبق چشم‌دید او، ۱۰ کشته تنها به این شفاخانه منتقل شده‌اند. به گفته‌ی منبع، شش نفر از کشته‌ها مرد هستند.

این منبع افزود که بیش از ۱۰ زخمی نیز در بخش عاجل شفاخانه علی‌آباد زیر عملیات هستند.

مسئولیت این انفجار را گروه داعش به عهده گرفته است. این گروه پیش از این نیز حملات مرگ‌باری علیه هزاره‌ها و شیعیان انجام داده‌اند. از دید فعالان حقوق بشر، حملات علیه هزاره‌ها در افغانستان مصداق نسل‌کشی است.

طالبان مسئول حفاظت از شهروندان افغانستان است

ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی حکومت سرپرست طالبان انفجار دیروز را یک عمل بزدلانه خوانده و آن را قویا محکوم کرده است.

او در توییتی نوشته است که این حمله کار «دشمنان دین و کشور» است که امنیت مردم افغانستان را نمی‌خواهند.

ریچارد بنت، گزارشگر ویژه‌ی سازمان ملل برای حقوق بشر در افغانستان حمله علیه عزاداران را هولناک خوانده و گفته است که مقام‌های طالبان مسئول حفاظت از شهروندان افغانستان هستند.

بنت جمعه‌شب در توییتی نوشته است این انفجار جنایتی است که داعش مسئولیت آن را به عهده گرفته است.

او تأکید کرده که طالبان مسئول حفاظت از شهروندان افغانستان هستند و عاملان این جنایت باید محاکمه شوند.

توماس نیکلسون، نماینده‌ ویژه‌‌ی اتحادیه‌ اروپا برای افغانستان با خانواده‌های قربانیان همدردی کرده و خواستار حفاظت از همه افغان‌ها، از جمله هزاره‌ها شده است. او همچنان خواستار به عدالت سپردند عاملان این حمله شده است.

وزارت خارجه ایران نیز حمله‌ روز جمعه بر عزاداران در غرب کابل را محکوم کرده است.

ناصر کنعانی، سخن‌گوی وزارت امور خارجه‌ ایران با قربانیان همدردی کرده و گفته است: «این انتظار وجود دارد که مقامات حکومت سرپرست افغانستان با توجه به حضور عزاداران حسینی در مساجد و مراسم‌ عزاداری، تمهیدات بیشتری را برای تأمین امنیت فراهم سازند.»

عبدلله عبدالله، رئیس‌ پیشین شورای عالی مصالحه در واکنش خود گفته است که حمله بر اماکن مذهبی «جنایت نابخشودنی است و هیچ نوع توجیه ندارد و تنها اهداف شوم و بزدلانه‌ی دشمنان مردم افغانستان را برملا می‌سازد».

حامد کرزى، رئیس‌جمهور پیشین هم حمله روز جمعه در دشت برچی را جنایت ضد بشری و خلاف تمام موازين و ارزش‌هاى اسلامى و انسانی خوانده و آن را قویا محکوم کرده است.

حامد كرزى نجات کشور را از آنچه که «دسایس بیگانگان» گفته، در اتحاد و اتفاق افغان‌‌ها دانسته است و بر تقویت هرچه بیشتر وحدت در میان مردم افغانستان تأکید ورزیده است.

حذف تعطیلی عاشورا از تقویم افغانستان

رحمت‌الله نبیل، رئیس پیشین امنیت ملی در واکنش به انفجار دیروز، به اقدام طالبان در مورد حذف تعطیلی عاشورا از تقویم پرداخته است.

او در رشته‎‌توییتی نوشته است حمله‌ای که بر عزاداران حسینی از «طرف داعش و یا به‌نام داعش» در کابل صورت گرفت، همزمان مصادف بود با خبر «حذف تعطیلی‌های مهم و ارزشمند دینی، تاریخی و ‌فرهنگی مردم ما از تقویم رسمی».

او طالبان و داعش را «متحجر و واپس‌گرا» توصیف کرده و گفته است که این گروه آخرین حد قصاوت و عداوت خود را نسبت به مردم و ارزش‌های مشترک و قبول‌شده‌ی اهل تشیع و تسنن به‌نام دین به نمایش گذاشتند.

وزارت کار و امور اجتماعی طالبان تأیید می‌کند که تعطیلی روز عاشورا از تقویم جدید حذف شده است.

محمدیونس صدیقی، سخن‌گوی وزارت کار و امور اجتماعی حکومت طالبان به بی‌بی‌سی گفته است که در تقویم تازه تعطیلی روزهای هشتم ثور، روز مولود شریف (تولد پیامبر اسلام)، روز نوروز و عاشورا (دهم محرم) حذف شده است.

او افزود، هشتم ثور که روز ورود نیروهای مجاهدین به کابل در سال ۱۳۷۱ بود نیز از تقویم حذف شده است ولی تعطیلی روز ۲۶ دلو که آغاز رسمی خروج نیروهای شوروی سابق از افغانستان است، همچنان در تقویم تازه حفظ شده است.

او گفته که دلیل حذف این روزها، موجودیت تعطیلات زیاد در تقویم افغانستان بوده است.

حذف تعطیلی عاشورا نیز در شبکه‌های اجتماعی واکنش‌برانگیز شده است.