زنان افغانستان
AP

«منزوی، گرسنه و غمگین»؛ وضعیت دختران زیر حاکمیت طالبان

سازمان حفاظت از کودکان یا Save the Children با نشر گزارشی درباره‌ی وضعیت کودکان زیر حاکمیت طالبان گفته است که در این یک سال، دختران بیشتر منزوی، گرسنه و غمگین بوده‌اند.

در این گزارش که امروز (چهارشنبه، ۱۹ اسد) منتشر شده آمده است که بحران اقتصادی، خشک‌سالی فلج‌کننده و محدودیت‌ها، زندگی دختران در افغانستان را از بین برده و آنان را از جامعه طرد و گرسنه رها کرده است. طبق گزارش، یک چهارم دختران در افغانستان با علایم افسردگی زندگی می‌کنند.

سازمان حفاظت از کودکان افزوده است که طی پس از تسلط طالبان نشان می‌دهد که ۹۷ درصد خانواده‌ها برای تأمین غذای کافی برای فرزندان خود با مشکل مواجه هستند و دختران کم‌تر از پسران غذا می‌خورند.

تقریبا ۸۰ درصد از کودکان گفتند که در ۳۰ روز گذشته گرسنه به رختخواب رفته‌اند. طبق گزارش، دختران تقریبا دو برابر پسرها بیشتر گرسنه به رختخواب می‌روند.

در گزارش سازمان حفاظت از کودکان آمده است که کمبود غذا پیامدهای مخربی بر سلامت کودکان دارد و آینده‌ی آن‌ها را تهدید می‌کند. طبق گزارش، از هر ۱۰ دختر نُه نفر گفتند که وعده‌های غذایی آن‌ها در سال گذشته کاهش یافته است.

در گزارش سازمان حفاظت از کودکان آمده است که بحران افغانستان تأثیر خطرناکی بر وضعیت روانی کودکان از جمله دختران گذاشته است.

براساس مصاحبه‌های این سازمان، ۲۶ درصد دختران در مقایسه علایم افسردگی دارند؛ در حالی که میزان افسردگی در میان پسران ۱۶ درصد است. همچنین ۲۷ درصد دختران در برابر ۱۸ درصد پسران علایم اضطراب دارند.

دختران گفته‌اند که شب‌ها به‌دلیل نگرانی و دیدن خواب‌های بد مشکل خوابیدن دارند. آنان همچنین افزوده‌اند که از بسیاری از فعالیت‌هایی که قبلا آن‌ها را خوشحال می‌کرد، مانند گذراندن وقت با اقوام و دوستان و رفتن به پارک‌ها و مغازه‌ها، کنار گذاشته شده‎‌اند.

طالبان پس از دست‌یافتن به قدرت اجازه‌ی آموزش به دختران بالاتر از صنف ششم را ندادند.

دخترانی که با Save the Children گفت‌وگو کرده‌اند، از این‌که دیگر نمی‌توانند به مکتب بروند ابراز ناامیدی و عصبانیت کرده‌اند.

آنان گفته‌اند که نسبت به آینده‌ی‌شان ناامید هستند، زیرا حقوق و آزادی‌هایی را که قبلا داشتند دیگر ندارند.

سازمان حفاظت از کودکان تصریح کرده است که بیش از ۴۵ درصد از دختران گفته‌اند که مکتب نمی‌روند. چالش‌های اقتصادی، ممنوعیت طالبان و نگرش‌های جامعه موانع اصلی دسترسی دختران به آموزش گفته شده است.