حکومت برای هزاران کودک مهاجر وزیرستان شمالی، زمینه‌ی آموزش فراهم کرد

اطلاعات روز: مقام‌های محلی ولایت پکتیکا می‌گویند که حکومت برای هزاران کودک مهاجر پاکستانی در این ولایت زمینه‌ی آموزش فراهم کرده است. کوچی زازی، رییس معارف این ولایت گفت که در پکتیکا برای حدود دو هزار کودک وزیرستان شمالی پاکستان 50 صنف درسی سیار فعال شده و تمام مواد درسی‌ رایگان در اختیار آنان قرار داده شده است.

در هر صنف درسی حدود ۴۰ دانش‌آموز مصروف درس اند. این صنف‌های درسی برای کودکان مهاجران وزیرستان شمالی پاکستان در ولسوالی‌های ارگون و برمل ولایت پکتیکا فعال شده است. به گفته‌ی زازی، کتاب و دیگر لوازم درسی مورد نیاز این کودکان، از سوی اداره‌ی یونیسیف فراهم شده است.

او افزود، تمام معلمان دانش‌آموزان از میان مهاجران انتخاب شدند و معاش آن‌ها از سوی وزارت معارف کشور پرداخته می‌شود. اما او در مورد تعداد دقیق این آموزگاران چیزی نگفته است. در همین حال، شماری از مهاجران از این‌که فرزندان‌شان به مکتب می‌روند، اظهار خرسندی کرده‌ و گفته‌اند، از وضعیت و شرایط زندگی در ولایت پکتیکا راضی اند.

به‌دنبال عملیات نظامی پاکستان در وزیرستان شمالی علیه طالبان، دست‌کم ۱۲ هزار خانواده از این منطقه به چند ولایت کشور، از جمله پکتیکا مهاجر شدند. هرچند پاکستان مدتی بعد جزئیات در مورد این عملیات را در اختیار رسانه‌ها قرار داد؛ اما به‌دنبال آن مقام‌های دولتی اعلام کردند، نظامیان پاکستان در این عملیات شبکه‌ی حقانی را مورد هدف قرار نداده‌اند.

به گفته‌ی آنان، این عملیات برای تأمین صلح و ثبات در کشور تأثیرگذار نبوده است. در جریان این عملیات مردم زندگی عادی خود را از دست دادند و صدمات جانی گسترده و ضربه‌ی هنگفت مالی به مردم محل وارد شد. دولت پیش‌تر چندین محموله‌ی غذا و لباس برای این بیجاشدگان فرستاد و این کمک‌ها هنوز هم ادامه دارند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *