اطلاعات روز

عفو بین‌الملل: انفجار امروز در کابل نشان‌دهنده‌ی ناکامی طالبان در حفاظت از مردم است

سازمان عفو بین‌الملل به حمله‌ی مهاجمان انتحاری بر یک مرکز آموزشی در ساحه‌ی نقاش دشت برچی در غرب کابل واکنش نشان داده و گفته است که این حمله نشان‌دهنده‌ی ناکامامی مطلق طالبان در حفاظت از مردم افغانستان، به‌ویژه اقلیت‌ها است.

سمیرا حمیدی، گزارشگر سازمان عفو بین‌الملل در جنوب آسیا در بیانیه‌ای گفته است: «حمله‌ی هولناک امروز تازه‌ترین مورد از یک رشته حملات به مناطق عمدتا با جمعیت هزاره و شیعه، یادآور شرم‌آور از ناتوانی و شکست مطلق طالبان به‌عنوان مسئولان حاکم، در حفاظت از مردم افغانستان است.»

خانم حمیدی تأکید کرده است که باید اقدامات فوری برای تضمین امنیت تمام مردم تحت سلطه‌ی حکومت طالبان، به‌ویژه اعضای جوامع اقلیت صورت بگیرد.

در بیانیه‌ی سازمان عفو بین‌الملل آمده است که از زمان تسلط طالبان بر افغانستان، طالبان برای حاظت از مردم، به‌ویژه شیعیان هزاره که به‌طور سیستماتیک و عمدتا توسط داعش در مکاتب، مساجد و مراکز آموزشی هدف قرار گرفته‌اند، اقدامی نکرده‌اند.

طبق این بیانیه، نیاز است تا مقام‌های حکومت طالبان فورا تحقیقات موثر، کامل و مستقل را در مورد این حملات انجام دهند و این کار باید مطابق با قوانین و معیارهای بین‌المللی انجام شود. کسانی که متهم به انجام این حملات انتحاری هستند، باید در دادگاه‌های عادلانه غیرنظامی و بدون توسل به مجازات اعدام با عدالت روبه‌رو شوند.

با این حال، در بیانیه به نقل از سمیرا حمیدی آمده است که طالبان نه تنها این کار را نکرده، بلکه در عوض، نادیده گرفته و اقداماتی را انجام داده‌اند که تنها خطر جانی برای مردم افغانستان، به‌ویژه افراد متعلق به جوامع قومی و اقلیت را تشدید کرده است.

این در حالی است که صبح امروز (جمعه، ۸ میزان) مرکز آموزشی کاج در دشت برچی شهر کابل هدف حمله‌ی مهاجمان انتحاری قرار گرفت. سی‌ان‌ان و برخی رسانه‌های خارجی دیگر به نقل از منابع طالبان تلفات این حمله را ۲۳ کشته و ۳۶ زخمی اعلام کرده‌اند.

اما منابع مردمی و شاهدان عینی می‌گویند که تلفات به مراتب بیشتر از آمار طالبان است. اطلاعات روز به‌‍صورت مستقلانه نتوانسته است آمار نهایی تلفات این حمله را تأیید کند.

این کورس قبلا با نام «موعود» فعالیت می‌کرد و در سال ۱۳۹۷ خورشیدی نیز هدف حمله‌ی انتحاری قرار گرفته بود. در آن حمله حدود ۱۰۰ دانش‌آموز پسر و دختر کشته و زخمی شدند.

منابع می‌گویند که مهاجمان نخست محافظان مرکز آموزشی کاج را هدف قرار داده و سپس وارد صنف شده‌اند. به‌گفته‌ی شاهدان عینی، انفجار در صف پیش‌روی در میان دختران صورت گرفته و به همین دلیل بیشتر قربانیان این رویداد دختران دانش‌آموز هستند.

مسئولیت این انفجار را تاکنون کسی به عهده نگرفته است.

این نخستین باری نیست که مراکز آموزشی در غرب کابل هدف حملات انفجاری و انتحاری قرار می‌گیرد. پیش از این مراکز آموزشی موعود (کاج امروز)، کوثر دانش، ممتاز، مکتب سیدالشهدا و مکتب عبدالرحیم شهید هدف قرار گرفته بودند که در نتیجه ده‌ها دانش‌آموز کشته و زخمی شدند.