آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل
UN

دبیرکل سازمان ملل: طالبان از حقوق مردم برای دسترسی به آموزش محافظت کنند

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد حمله‌ی انتحاری بر مرکز آموزشی کاج در غرب شهر کابل را «شنیع» توصیف کرده و از طالبان خواسته است که از حقوق مردم افغانستان برای دسترسی به آموزش محافظت کنند.

آقای گوترش جمعه‌شب (۸ میزان) در تویتی نوشته است که ده‌ها دختر و پسر نوجوان در یک حمله‌ی «شنیع» بر یک مرکز آموزشی در شهر کابل کشته شده‌اند.

او همچنین نوشته است: «مقامات بالفعل [طالبان] باید از حقوق تمام مردم افغانستان-صرف نظر از قومیت و جنسیت-برای دسترسی ایمن و مطمیین به آموزش محافظت کنند.

حمله بر مرکز آموزشی کاج در غرب کابل صبح روز گذشته اتفاق افتاد. براساس گفته‌های منابع آگاه مردمی، در این حمله حدود ۱۰۰ نفر کشته و زخمی شده‌اند. بیشتر قربانیان این رویداد دختران دانش‌آموز هستند.

این حمله با واکنش‌های گسترده مواجه شده است. شماری آن‌را ادامه‌ی سیاست «نسل‌کشی» هزاره‌ها عنوان کرده و طالبان را عامل اصلی آن دانسته‌اند؛ در حالی که هنوز هیچ گروهی مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته است.

مرکز آموزشی کاج (موعود سابق) در سال ۱۳۹۷ خورشیدی نیز هدف حمله‌ی انتحاری گروه داعش قرار گرفت که در نتیجه حدود ۱۰۰ دانش‌آموز پسر و دختر در آن زمان کشته و زخمی شدند.