خوابگاه دخترانه دانشگاه کابل
عکس: شبکه‌های اجتماعی

منابع در دانشگاه کابل: دختران مسموم‌شده از قوم هزاره اند و وضعیت‌‍شان وخیم است

منابع در خوابگاه دخترانه دانشگاه کابل با فرستادن یک نوار تصویری به اطلاعات روز، می‌‌گوید که وضعیت دختران مسموم‌شده هر لحظه در حال وخیم شدن قرار دارد.

به‌گفته‌ی منبع، از بعد از ظهر امروز که دروازه‌ی خوابگاه بسته شده، تاکنون ۱۲ دانشجو با وضعیت وخیم به شفاخانه‌ها منتقل شده‌اند. منبع افزود که وضعیت شمار دیگری از دختران دانشجو خوب نیست.

این درحالی است که صبح امروز منابع از خوابگاه دخترانه دانشگاه کابل به روزنامه اطلاعات روز گفته بودند که مسئولان خوابگاه به‌خاطر جلوگیری از اشتراک دختران در تظاهرات، آنان را با غذا مسموم کرده‌اند.

منبع گفته بود که وضعیت دخترانی بیشتر وخیم است که در منزل اول خوابگاه زندگی می‌کنند.

با این حال، منبعی که این نوار تصویری را فرستاده، می‌گوید که پرسنل خوابگاه و دختران غیر از قوم هزاره مسموم نشده‌اند.

او علاوه کرد: «دخترانی که با وضعیت خیلی وخیم و در حالت ضعف به شفاخانه برده شده همگی دختران هزاره هستند. اما پرسنل خوابگاه از مدیر تا خاله‌های صفاکار هیچ کدام مسموم نشده‌اند.»

منبع همچنین گفت که دو ماه قبل دختران هزاره در واکنش به اهانت مدیر خوابگاه در روز عاشورا به دختران، می‌خواستند تظاهرات کنند که با واکنش جدی مسئولان خوابگاه مواجه شد و در نتیجه چهار دختر هزاره از خوابگاه برای همیشه اخراج شدند.

او گفت که این بار نیز به نظر می‌رسد مسئولان خوابگاه با این اقدام‌شان از برگزاری تجمعات اعتراضی دختران جلوگیری کرده‌اند.

با این حال، احمد تقی، سخن‌گوی وزارت تحصیلات عالی طالبان مسمومیت دختران را رد کرده و گفته است که حدود ۵۰ دختر از اثر بی‌احتیاطی در مصرف غذا دچار مریضی شده‌اند. او گفته است که این دختران به موقع برای درمان به شفاخانه منتقل شده‌اند.

به‌گفته‌ی منابع، قرار بود امروز شماری از دختران ساکن در خوابگاه دخترانه دانشگاه کابل در پیوند به حمله‌ی روز جمعه به مرکز آموزشی کاج در غرب کابل، دست به تظاهرات بزنند.

در این حمله که گفته شده است توسط دو فرد مهاجم انتحاری انجام شده، دست‌کم ۵۲ نفر کشته و ۱۱۲ نفر  دیگر زخمی شده‌اند. این آمار هنوز نهایی نیست و امکان افزایش تلفات وجود دارد.