پناه‌جویان معترض در زوریخ سویس خواستار توقف «نسل‌کشی هزاره‌ها» در افغانستان شدند
عکس: ارسالی به اطلاعات روز

پناه‌جویان معترض در زوریخ سویس خواستار توقف «نسل‌کشی هزاره‌ها» در افغانستان شدند

در ادامه‌ی اعتراضات به حملات علیه هزاره‌ها در افغانستان، «جامعه پناه‌جویان افغانستانی» در زوریخ سویس نیز دست به تظاهرات زدند و خواستار توقف «نسل‌کشی» هزاره‌ها در افغانستان شدند.

این اعتراض روز گذشته (پنج‌شنبه، ۱۴ میزان) در زوریخ سویس راه‌اندازی شده و در قطع‌نامه‌ی معترضان آمده است که به‌منظور تحقیق در مورد حمله به مرکز آموزشی کاج و سایر حملات بر هزاره‌ها و دیگر اقلیت‌های قومی، یک کمیسیون بین‌المللی ایجاد شود.

در بند سوم قطع‌نامه از دادگاه بین‌المللی جرایم جنگی خواسته شده است تا با دخالت نزدیک در این روند، تحقیقات، مستندسازی و اقدامات لازم و مناسب را به‌خاطر به رسمیت شناختن مصادیق «نسل‌کشی» هزاره‌ها و جلوگیری از تکرار آن، انجام دهد.

معترضان در این قطع‌نامه از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواسته‌اند که نشست ویژه‌ای را جهت بحث درباره‌ی این «جنایات وحشیانه» برگزار و اقدامات مناسب را به‌خاطر جلوگیری از تکرار آن در آینده، انجام دهد.

در بند چهارم قطع‌نامه آمده است: «جامعه بین‌المللی باید از پیگرد عاملان این جنایات، از جمله از مجرای انجام تحقیقات دادگاه بین‌المللی جرایم، حمایت و پشتیبانی کند.»

از جامعه بین‌المللی همچنین خواسته شده است که از خانواده‌ها و بازماندگان حملات مرگبار علیه هزاره‌ها، به‌گونه‌ی فوری حمایت کند.

با این حال، معترضان در قطع‌نامه تأکید کرده‌اند که حمله بر مرکز آموزشی کاج اولین حمله بر مناطق هزاره‌نشین نیست، بلکه از سال ۲۰۱۴ تاکنون حملات انتحاری در مکان‌های مختلف، از جمله مکاتب، شفاخانه، زایشگاه، مسجد، مسیر راه، دانشگاه، مراکز آموزشی خصوصی و سالن عروسی صورت گرفته است که صدها قربانی برجای گذاشته است.

معترضان گفته‌اند که با تسلط طالبان بر افغانستان، حملات در مناطق هزاره‌نشین تشدید یافته و این قوم به حاشیه رانده شده است. معترضان همچنین انتقاد کرده‌اند که هیچ میکانیسمی برای حفاظت از هزاره‌ها وجود ندارد.

این درحالی است که یک هفته پیش در تاریخ هشتم میزان حمله‌ی مرگبار انتحاری در مرکز آموزشی کاج در غرب کابل صورت گرفت. مسئولیت این حمله را تاکنون هیچ گروهی بر عهده نگرفته است.

براساس آخرین آماری که در اختیار روزنامه اطلاعات روز قرار گرفته، ۵۶ نفر اغلبا دختران دانش‌آموز در این حمله کشته و ۱۱۵ نفر دیگر زخمی شده‌اند. این آمار هنوز هم نهایی نشده است.

حمله بر مرکز آموزشی کاج در غرب کابل واکنش‌ها و اعتراضات گسترده‌ای را در داخل و خارج از کشور در پی داشته است. کاربران توییتر کارزاری را علیه «نسل‌کشی» هزاره‌ها به راه‌انداخته‌اند. هشتگ #StopHazaraGenocide یا «نسل‌کشی هزاره‌ها را متوقف کنید» تاکنون بیش از شش میلیون بار توییت شده است.