بازداشت مردان و جوانان در پنجشیر
عکس: شبکه‌های اجتماعی

منابع: طالبان حدود ۲۰۰ نفر را در پنجشیر بازداشت کرده‌اند

منابع محلی در ولایت پنجشیر می‌گویند که طالبان حدود ۲۰۰ نفر از مردان و جوانان را در ولسوالی‌های رُخه و آبشار این ولایت بازداشت کرده‌اند.

طالبان این افراد را شب گذشته (پنج‌شنبه، ۲۱ میزان) از روستاهای «بخشی‌خیل»، «بهادرخیل» و «قابضان» ولسوالی رُخه و روستاهای «باباعلی»، «جیر علی» و «سنگی خان» ولسوالی آبشار بازداشت کرده‌اند.

منابع به روزنامه اطلاعات روز می‌گویند که طالبان جوانان ولسوالی رُخه را به بهانه‌ی این‌که در مسیر جاده‌ی «درخیل» ماین جاسازی کرده و قصد حمله‌ی چریکی را داشته‌اند، بازداشت کرده‌اند.

یک منبع دیگر می‌گوید که افراد طالبان شب گذشته در خانه‌ی دین محمد جرأت باهم درگیر شده بودند که در نتیجه یکی از آنان زخمی شده است. منبع افزود که پس از این درگیری، طالبان جوانان ولسوالی رُخه را بازداشت کرده و می‌خواهد با این اقدام‌شان بگویند که فرد زخمی توسط افراد «جبهه مقاومت» هدف قرار گرفته است.

با این حال، منابع می‌افزایند که طالبان شماری از این جوانان را حوالی ساعت ۱۲:۰۰ شب رها کرده‌اند، اما ۶۰ نفرشان هنوز هم در بند طالبان به‌سر می‌برند. طالبان گفته‌اند که امروز در مورد این جوانان تصمیم گرفته می‌شود.

باشندگان محل در تماس با روزنامه اطلاعات روز گفته‌اند که طالبان این جوانان را «بی‌گناه» بازداشت کرده و جاسازی ماین  و قصد حمله‌ی چریکی بهانه‌ی این گروه برای بازداشت جوانان است.

از سوی هم، منابع از ولسوالی آبشار پنجشیر می‌گویند که شب گذشته در یک کمین نیروهای «جبهه مقاومت» در این ولسوالی یک عضو طالبان کشته شده است.

به‌گفته‌ی این منابع، طالبان پس از این رویداد، جوانان و مردان روستاهای «باباعلی»، «جیر علی» و «سنگی خان» را گروگان گرفته‌اند. منابع می‌گویند که در حال حاضر حدود ۱۰۰ غیرنظامی در این ولسوالی در گرو طالبان اند.

این درحالی است که طالبان پیش از این در دره عبدالله‌خی ولسوالی دره، روستای آستانه مرکز پنجشیر، روستاهای «بخشی بالا» و «شصت» ولسوالی رُخه، روستاهای «زمانکور بالا و پایین» ولسوالی عنابه و در شماری از روستاهای ولسوالی پریان نیز غیرنظامیان را به‌گونه‌ی دسته‌جمعی بازداشت کرده بودند.