شهر تالقان، مرکز ولایت تخار

تأمین نان و قصد مهاجرت؛ فروش جایدادهای شخصی مردم در تخار افزایش یافته است

شماری از مسئولان راهنمای‌های معاملات در شهر تالقان، مرکز ولایت تخار در شمال‌شرق کشور می‌گویند که در یک ماه اخیر فروش جایدادهای شخصی مردم  به‌دلیل ناداری و بیکاری در این ولایت به‌گونه‌ی بی‌پیشنه افزایش یافته است.

آنان می‌گویند که مردم با فروش ملکیت‌های شخصی‌شان در پی تأمین مصارف روزانه‌ی‌شان هستند و شماری نیز با فروش خانه، از کشور خارج می‌شوند. این افراد از روی ناگزیری، خانه‌هایی را که به بهای بلند خریداری کرده بودند، به بهای پایین به فروش می‌رسانند.

مسئولان راهنمایی‌های معاملات در تالقان همچنین به روزنامه اطلاعات روز می‌گویند بیشتر کسانی که ملکیت‌‌های شخصی‌شان را می‌فروشند، در گذشته کارمندان نهادهای دولتی و یا مؤسسات غیردولتی بودند که در پی سقوط جمهوریت و تحولات اخیر در کشور، شغل‌شان را از دست داده‌اند.

شاه سلیم یکی از کسانی که در شهر تالقان راهنمایی معاملات دارد، به روزنامه اطلاعات روز می‌گوید که در یک ماه گذشته ۲۰ ملکیت شخصی برای فروش نزد او ثبت شده است. به‌گفته‌ی او، این جایدادها از کسانی هستند که کارمندان دولت پیشین و مؤسسات داخلی و خارجی بودند.

شاه سلیم هرچند از رونق کاروبار خود راضی است، اما می‌گوید که ادامه‌ی این وضعیت او را در مورد آینده‌ی کسانی که ملکیت‌های‌شان را می‌فروشند، بیشتر نگران می‌کند.

رحمت‌الله نسیمی، مسئول یکی دیگر از راهنمایی‌های معاملات در شهر تالقان می‌گوید که سال گذشته یک باب حویلی با مساحت نیم جریب زمین را به مبلغ ۳۰۰ هزار دالر امریکایی خرید و فروش می‌کرد، اما امسال این قیمت به حدود ۱۰۰ هزار دالر امریکایی کاهش یافته است.

نسیمی می‌افزاید که در گذشته از خرید و فروش ملکیت‌های مردم روزانه بین ۵۰۰ افغانی تا دوهزار افغانی درصدی دریافت می‌کرد، اما با افزایش فروش ملکیت‌های مردم، سود روزانه‌ی او نیز به حدود هفت‌هزار افغانی افزایش یافته است.

غلام رضا ساعی، یکی از فروشندگان جایداد در شهر تالقان می‌گوید که توانایی تأمین مصرف خانواده‌ی ۱۴ نفری اش را نداشته و مجبور به فروش خانه‌اش شده است.

ساعی می‌گوید که خانه‌اش را پنج سال پیش به مبلغ حدود ۳۰ هزار دالر امریکایی خریده بود، اما حالا آن را در بدل ۱۵ هزار و ۳۰۰ دالر می‌فروشد و قصد دارد کشور را ترک کنند.

او از طالبان می‌خواهد که با مردم همکاری کنند و در پی تأمین روابط خوب با دنیا باشند، تا به‌گفته‌ی او، مردم بتوانند به زندگی در کشور خودشان ادامه بدهند.

مسئولان محلی طالبان در  ولایت تخار در مورد مشکلات اجتماعی مردم چیزی نمی‌گویند.

این درحالی است که در طی بیش از یک‌سال گذشته میزان فقر و بیکاری افزایش یافته است. براساس آمارهای رسمی، در این مدت راهنمایی‌های معاملات در تخار خرید و فروش حدود ۲۰ هزار ملکیت شخصی مردم را تسهیل کرده‌اند.