عکس: ارسالی

ممانعت از ورود دانشجویان دختر به دانشگاه بدخشان به‌لیل عدم پوشش برقع

شماری از دانشجویان دختر دانشگاه بدخشان می‌گویند که مأموران امر به معروف و نهی از منکر طالبان به‌دلیل عدم پوشش برقع، مانع ورود آنان به دانشگاه شده‌اند. آنان می‌گویند که مأموران امر به معروف دختران را مورد لت‌وکوب و تحقیر نیز قرار داده‌اند.

این دانشجویان امروز (یک‌شنبه، ۸ عقرب) در برابر دانشگاه بدخشان تظاهرات و شعار «ما حجاب اجباری نمی‌خواهیم» را سر دادند.

یکی از این دانشجویان در تماس با روزنامه اطلاعات روز گفت: «ما از رفتار طالبان به تنگ‌ آمده‌ایم. امر به معروف طالبان دو نفر از ملاها را هم در دروازه خوابگاه و هم در دروازه دانشگاه توظیف کرده‌اند و همه‌روزه به بهانه‌ی عدم رعایت حجاب کامل، دانشجویان را توهین و تحقیر می‌کنند.»

یک تن از دانشجویان معترض همچنین می‌گوید که طالبان به‌جای این‌که روی نظام و کیفیت آموزشی و تحصیلی توجه داشته باشند، به پوشش دختران چسپیده‌اند؛ در حالی‌که دانشجویان دختر پوشش‌ مناسب دارند و بر صورت‌شان ماسک می‌زنند.

یکی دیگر از دختران معترض می‌گوید که طالبان و محتسبان امر به معروف اعتراض آنان را نیز سرکوب کرده‌اند. به‌گفته‌ی او، طالبان برای متفرق ساختن تجمع دختران از «چوب» و «کیبل» استفاده کرده‌اند.

نقیب‌الله قاضی‌زاده، رییس دانشگاه بدخشان به روزنامه اطلاعات روز می‌گوید که وزارت تحصیلات عالی طالبان رهنمودی مشخصی را برای پوشش دانشجویان دختر تصویب کرده است؛ اما امر به معروف و نهی از منکر رهنمود خاصی خود را دارد.

رییس دانشگاه بدخشان به‌گونه‌ی ضمنی برخورد نادرست مأموران امر به معروف با دختران دانشجو را تأیید کرده می‌گوید که محتسبان با دانشجویان رفتار غیرحکمانه کرده‌اند و خواهان پوشش برقع و یا روپوش کامل شده‌اند.

آقای قاضی‌زاده همچنان گفت که شکایت و اعتراض دانشجویان شنیده‌ شده و هم‌اکنون اعتراض دانشجویان پایان یافته ‌است.

رییس دانشگاه بدخشان می‌گوید برای بررسی این موضوع با نماینده ریاست امر به‌ معروف و نهی از منکر در دانشگاه بدخشان، نشستی‌ داشته است.

براساس مقررات وزارت تحصیلات عالی طالبان، دانشجویان دختر باید لباس سیاه و گشاد بپوشند.

حجاب مطلوب این گروه نیز پوشش کامل صورت یا پوشیدن برقع است.