سفیر چین در کابل: افغانستان و چین باید همکاری استخباراتی داشته باشند

اطلاعات روز: دینگ زی‌جون، سفیر چین در کابل اعلام کرد که افغانستان و چین برای مبارزه با تروریزم، بايد همکارى‌ استخباراتى داشته باشند. زي‌جون گفت، در حال حاضر روابط دو کشور به بهترين مرحله‌ی تاريخى رسيده و چين، متعهد به افزايش همکارى‌ها براى آينده‌ی درخشان افغانستان است.

او افزود که کشورش در بخش‌هاى مختلفی چون اقتصاد‌، فرهنگ، استخبارات، مبارزه با تروريزم و سيستم قضايى با افغانستان همکاری و روابط دوستانه‌ی خود را گسترش خواهد داد. او این ظهارات را دیروز در سميناری  زیر نام «چشم‌انداز آينده‌ی روابط افغانستان و چين» در کابل بیان کرد.

در این نشست شماری از شخصيت‌هاى سياسى و تاجران ملى دو کشور، به‌شمول داکتر رنگین دادفر اسپنتا، مشاور امنیت ملی حکومت قبلی حضور داشتند. اسپنتا در این نشست گفت، افغانستان يکى از کشورهاى غنى و داراى منابع زيرزمينى بزرگ در منطقه است که چين به این منابع نياز دارد.

او از سرمایه‌گذاران چین خواست که در افغانستان در بخش‌های مختلف سرمایه‌گذاری کنند و این کار روابط دو کشور را بیش از هر زمانی گسترش خواهد داد. اسپتنا افزود، افغانستان مساعدترين نقطه‌ی وصل به خيلج فارس و آسياى ميانه است و روی همين دليل، بايد همکارى‌هاى چندجانبه آغاز شود.

او افزود که هردو کشور به تهديدهاى مشترک تروريزم، جنايات سازمان‌دهى شده و مواد مخدر روبه‌رو اند که نابودى اين تهديدها، بدون همکارى دو کشور در سطح دوجانبه و منطقه‌اى، ناممکن است. اسپتنا در ادامه گفت، جدايى‌طلبان تروريست ترکستان شمالى در منطقه‌ی ما آموزش مى‌بينند و با ساير شبکه‌هاى تروريستى همکارى دارند.

او تأکید کرد، افغانستان و چين در مبارزه با آن‌ها و ساير تروريستان به گسترش همکارى‌هاى امنيتى نياز دارند. اسپتنا گفت، توليد و قاچاق مواد مخدر، دولت‌هاى هردو کشور را ضربه مى‌زند و اين چالش نیز به همکارى‌هاى مشترک نياز دارد. او در ادامه افزود، نشستی به تاريخ ٢٠ نوامبر در چين برگزار می‌شود و در آن روی تأمين امنيت قاره‌ی آسيا بحث می‌شود.

هیأت افغانستان به رهبری اشرف غنی، رییس جمهور کشور در سفرش به چین، چهار موافقت‌نامه‌ی همکاری را با چین امضا کرد. اشرف غنی در این سفر چهار روزه از چین خواست که با افغانستان در راستای مبارزه با تروریزم، استخراج معادن و روند صلح بین‌الافغانی همکاری کند.