عکس: آرشیف

«سنگ‌اندازی» دولت بایدن در تحقیقات درباره‌ی‌ کمک‌ ۱.۱ میلیاردی امریکا به افغانستان

جان سوپکو، سربازرس ویژه‌ی امریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) می‌گوید که دولت بایدن در تحقیقات در مورد ۱.۱ میلیارد دالر کمک‌های بشردوستانه ایالات متحده به مردم افغانستان که پس از حاکمیت طالبان هزینه شده، سنگ‌اندازی کرده است.

به گزارش بلومبرگ، جان سوپکو در گزارشی که اواخر دیروز (سه‌شنبه، ۱۰ عقرب) منتشر شد، از دولت بایدن به‌شدت انتقاد کرده و گفته است که به‌دلیل عدم همکاری چند سازمان دولتی، دفتر او برای اولین‌بار در تاریخ خود در این سه‌ماهه قادر به ارائه گزارش کامل درباره‌ی هزینه‌های دولت امریکا به کنگره و مردم این کشور نیست.

به‌گفته‌ی او، آژانس توسعه بین‌المللی ایالات متحده (USAID) و وزارت خزانه‌داری امریکا از همکاری با سیگار خودداری کرده‌اند. سوپکو افزوده است که وزارت امور خارجه‌ی امریکا تنها «داده‌های بودجه سطح بالا» را با سیگار شریک کرده است.

براساس گزارش سوپکو، USAID و وزارت امور خارجه اظهار داشتند که کمک‌های مستمر ایالات متحده «کمک بشردوستانه و توسعه‌ای» است و بخشی از بودجه‌ی بازسازی نیست که سوپکو بر آن نظارت کند.

بازرس ویژه‌ی امریکا در امور بازسازی افغانستان در گزارش خود، وضعیت کنونی در افغانستان را «مشابه با شرایط تحت حاکمیت طالبان در دهه ۱۹۹۰» توصیف کرده است.

او گفته است که وضعیت بشری در افغانستان همچنان وخیم است و بیش از نیمی از مردم این کشور به کمک نیاز دارند.

سوپکو اضافه کرده است که زنان و دختران در افغانستان «اکنون با خطرات قابل توجهی از جمله کاهش دسترسی به آموزش و مراقبت‌های صحی روبه‌رو هستند».

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *