عکس: شبکه‌های اجتماعی

دیدبان حقوق بشر: خانواده‌ی یما سیاوش همچنان به‌دنبال عدالت هستند

دیدبان حقوق بشر گفته است که با گذشت دو سال از ترور یما سیاوش، مجری پیشین تلویزیون طلوع‌نیوز تحقیقات کاملی درباره‌‌ی پرونده‌ قتل او انجام نشده و کسی هم تحت تعقیب قضایی قرار نگرفته است.

سیاوش دو سال پیش زمانی که در بانک مرکزی وظیفه داشت، دقایقی پس از سوارشدن به یک موتر دولتی، هدف انفجار قرار گرفت و با چند نفر از همکارانش کشته شد.

پترشیا گاسمن، مسئول بخش آسیایی دیدبان حقوق بشر گفته است که دولت سابق افغانستان نتوانست تحقیقات کاملی را انجام دهد یا کسی را به‌خاطر این جنایت تحت تعقیب قرار دهد.

او افزده است که در اپریل ۲۰۲۱، مقامات دولت پیشین ادعا کردند که ۱۱ مظنون را دستگیر کرده‌اند که به بمب‌گذاری و جنایات دیگر اعتراف کرده‌اند.

به‌گفته‌ی گاسمن، مقامات افغانستان سابقه دریافت اعترافات اجباری با استفاده از شکنجه را داشتند و از این رو هیچ یک از ۱۱ نفر تحت پی‌گرد قانونی قرار نگرفتند.

او افزوده است که براساس تحقیقات، مقامات پیشین همچنین نتوانستند تحقیقات پزشکی قانونی را انجام دهند و شواهد مهم را از صحنه حمله حفظ کنند.

مسئول بخش آسیایی دید‌بان حقوق بشر گفته است که قتل سیاوش در دوره‌ای از حملات سرسام‌آور به خبرنگاران افغان صورت گرفت. براساس گزارش سازمان ملل، ۳۳ کارمند رسانه‌ای افغان بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۱ کشته شده‌اند.

او افزده است که طالبان و گروه‌های مرتبط با دولت اسلامی (داعش) مسئولیت بسیاری از این حملات را پذیرفتند اما عاملان حملات دیگر، از جمله حمله‌ای که سیاوش را کشت هنوز ناشناخته مانده‌اند.

گاسمن افزوده است که سازمان ملل دریافته که عاملان این حملات معافیت «کامل» از مجازات را داشته‌اند.

او علاوه کرده است که با تسلط طالبان بر افغانستان، دسترسی به عدالت بیشتر محدود شده است؛ زیرا این گروه سیستم قضایی را از بین برده و به سوءاستفاده‌های جدی علیه خبرنگاران ادامه می‌دهد.

گاسمن می‌گوید که در دومین سالگرد قتل سیاوش، دادگاه کیفری بین‌المللی تحقیقات خود در افغانستان را از سر می‌گیرد.

او تأکید کرده است که در این تحقیقات به جنایات جدی توسط همه طرف‌های درگیر رسیدگی شود، از جمله جنایاتی که ممکن است مقامات سابق دولت افغانستان مسئول آن باشند.

گاسمن گفته است که خانواده‌ی سیاوش همچنان به‌دنبال عدالت هستند. به‌گفته‌ی او، قتل سیاوش و تمامی حملات به روزنامه‌نگاران، فعالان و سایر غیرنظامیان باید در خط مقدم هر تحقیقی باشد.

مرکز خبرنگاران افغانستان نیز می‌گوید که طی دودهه‌ی اخیر دست‌کم ۱۲۷ خبرنگار و کارمند رسانه‌ در کشور به قتل رسیده‌اند؛ اما برای ۹۰ درصد قربانیان عدالت‌خواهی نشده است.