نصیراحمد فایق، نماینده افغانستان در سازمان ملل
عکس: آرشیف

نصیراحمد فایق: گزارش‌ها از وضعیت خطرناک افغانستان هشدار می‌دهند

نصیراحمد فایق، سرپرست نمایندگی دایمی افغانستان در سازمان ملل با استناد به گزارش‌های نهادهای بین‌المللی از وضعیت خطرناک افغانستان هشدار داده و گفته است که تسلط طالبان بر افغانستان وضعیت وخیم اقتصادی، اجتماعی و بشری این کشور را بیشتر تشدید کرده است.

آقای فایق این اظهارات را روز گذشته (پنج‌شنبه، ۱۹ عقرب) در نشست مجمع عمومی سازمان ملل در مورد اوضاع افغانستان مطرح کرده است. این نشست به‌منظور تصویف قطع‌نامه تصویب وضعیت افغانستان برگزار شده بود.

فایق گفته است که ناکامی طالبان در ایجاد یک ساختار فراگیر، مشروع و پاسخگو و عدم اراده‌ی آن‌ها برای رسیدگی به بحران‌های کنونی و قراردادن افغانستان در مسیر بهبود، عمیقا زندگی مردم، به‌ویژه زنان و دختران را متأثر کرده است که در نتیجه سبب انزوای بیشتر افغانستان در جامعه بین‌المللی شده است.

طبق اظهارات او، بیش از ۲۴ میلیون نفر در افغانستان به کمک‌های بشری نیاز دارند، کشت تریاک در یک سال اخیر ۳۲ درصد افزایش یافته و غیرنظامیان، از جمله جامعه شیعه و هزاره‌ها، صوفی‌ها، هندوها و سیک‌ها با تهدیدهای مختلف به‌شمول حملات تروریستی مواجه هستند.

نصیراحمد فایق افزوده است که زنان و دختران به‌صورت سیستماتیک درحال حذف شدن اند. به‌گفته‌ی او، بدرفتاری و نقض حقوق بشر، بازداشت‌های خودسرانه، کشتارهای صحرایی نظامیان پیشین، خبرنگاران، مدافعان حقوق بشر و معترضان پیوسته صورت می‌گیرد. او تأکید کرده است که اقوام مشخص از سوی طالبان با مجازات گروهی و کوچ‌های اجباری مواجه هستند.

سرپرست نمایندگی دایمی افغانستان در سازمان ملل افزوده است: «نگرانی‌های عمیق در مورد تهدیدات امنیتی رو به افزایش ناشی از حضور گروه‌های تروریستی در افغانستان وجود دارد. مردم افغانستان به‌شمول زنان، دختران و اقلیت‌ها در مراکز آموزشی و عبادت‌گاه‌ها مصوون و امن نیستند.»

از سوی هم، فایق به قطع‌نامه سازمان ملل در مورد اوضاع افغانستان اشاره کرده و گفته است که در این قطع‌نامه وضعیت سیاسی، امنیتی، اقتصادی و اجتماعی افغانستان و تأثیرات آن بالای کشورهای منطقه و فرامنطقه انعکاس یافته و خواستار اقدامات فوری طرف‌های ذی‌دخل شده است.

فایق گفته است که محرومیت زنان و دختران از حقوق و آزادی‌های اساسی‌شان به‌شمول حق کار و تحصیل شدیدا زندگی نصف جامعه و اقتصاد افغانستان را متأثر کرده است.

او  تأکید کرده است: «وضعیت زنان و دختران در افغانستان نباید نادیده گرفته شود و حقوق آنان نباید مورد سازش قرار گیرد. تعلیم و تربیه باکیفیت و مساویانه باید برای تمام دختران و پسران در تمام سطوح فراهم گردد.»

نصیراحمد فایق در ادامه گفته است که بدون یک ساختار فراگیر، همه‌شمول و پاسخگو با اشتراک کامل، مساویانه و معنادار زنان، نمی‌توان به صلح دوام‌دار و ثبات اقتصادی و سیاسی در افغانستان دست یافت.

به‌گفته‌ی او، طالبان باید به خواست‌های مردم افغانستان و شرکای بین‌المللی به‌خاطر انجام تعهدات‌شان در ایجاد یک ساختار همه‌شمول و پاسخگو، به‌شمول حفاظت از حقوق بشر و آزادی‌های بنیادی تمام مردم افغانستان پاسخ بدهند.