ولایت غور

جوانان تحصیل‌کرده در غور از روند استخدام در نهادهای غیردولتی شکایت دارند

شماری از جوانان تحصیل‌کرده در ولایت غور می‌گویند که با برگشت طالبان در کشور روند استخدام در نهادهای غیردولتی (مؤسسات) دگرگون شده و اکنون آنان به‌دلیل فقر و بیکاری با چالش‌های زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کنند. این جوانان غوری می‌گویند که بارها به نهادهای غیردولتی درخواست فرستاده‌اند، اما به پروسه‌ی آزمون رقابتی راه نیافته‌اند.

محمدرحیم، فارغ‌التحصیل دانشکده علوم اجتماعی یکی از دانشگاه‌های کشور است. او پنج سال قبل سند فراغت گرفته است و در زمان جمهوریت در نهادهای غیردولتی مختلف کار کرده است. او اکنون می‌گوید بارها به مؤسسات درخواست داده، اما به پروسه‌ی آزمون راه نیافته است.

او افزود: «بیش از ده‌ها سی‌وی به مؤسسات مختلف ارسال کردم اما حتا شارت‌لیست هم نشدم. با وجودی که من در زمان جمهوریت با مؤسسات مختلف کار کرده‌ام. متأسفانه اکنون هیچ شفافیتی در روند استخدام مؤسسات وجود ندارد.»

نورالله نوری، یکی دیگر از جوانان تحصیل‌کرده در غور است که از بیکاری رنج می‌برد. او می‌گوید که بیش از ۲۰ درخواستی در نهادهای غیردولتی فرستاده است، اما هیچ کاری برایش یافت نشده است.

او افزود: «بیش از بیست‌بار به مؤسسات درخواستی فرستادم اما شارت‌لیست نشدم، چون در مؤسسات لیاقت و تجارب کاری مطرح نیست؛ استخدام‌ها براساس ارتباطات صورت می‌گیرد. ما از امارت اسلامی طالبان می‌خواهیم که در راستای جذب نیروی تحصیل‌کرده در نهادهای غیردولتی و دولتی توجه داشته باشد.»

برخی دیگر از جوانان غوری هم از این وضعیت ابراز نگرانی کرده و از حکومت سرپرست طالبان می‌خواهند که جلوی واسطه‌گری را در روند استخدام نهادهای غیردولتی بگیرند تا زمینه‌ی جذب جوانان واجد شرایط و تحصیل‌کرده مساعد شود.

حاکم بودن روابط بر ضوابط

شماری از جوانان در غور می‌گویند که در روند استخدام نهادهای غیردولتی لیاقت و شایستگی نه بلکه روابط بیشتر کاربرد دارد. به‌گفته‌ی آنان، اکنون روابط بر ضوابط حاکم شده و هرکسی تلاش می‌کند تا اقارب، دوستان و خویشاوندانش را در نهادهای غیردولتی استخدام کند.

محمدرحیم می‌گوید: «بارها برای استخدام در نهادهای غیردولتی درخواست فرستادم اما به‌دلیل واسطه‌گری حتا شارت‌لیست نشدم. هرکسی تلاش می‌کند، اقوام، دوستان و نزدیکانش را در بست‌های اعلام‌شده‌ی نهادهای غیردولتی استخدام کند. واسطه‌گری اکنون نسبت به زمان حکومت جمهوریت بیشتر شده و روابط بر ضوابط حاکم است.»

شماری از جوانان از روند استخدام در مؤسسات شاکی اند و می‌گویند که هرکسی تلاش می‌کند، اقوام، دوستان و نزدیکانش را در بست‌های اعلام‌شده‌ی نهادهای غیردولتی استخدام کنند.
شماری از جوانان از روند استخدام در مؤسسات شاکی اند و می‌گویند که هرکسی تلاش می‌کند، اقوام، دوستان و نزدیکانش را در بست‌های اعلام‌شده‌ی نهادهای غیردولتی استخدام کنند.

بیکاری و افزایش مهاجرت

فعالان مدنی در غور با ابراز نگرانی از افزایش بیکاری و جذب نشدن نیروی تحصیل‌کرده‌ی جوان در نهادهای دولتی و غیردولتی می‌گویند که نبود زمینه‌ی کار در کشور به‌ویژه در غور سبب شده تا صدها جوان مجبور به ترک کشور شوند.

محمد، یکی از فعالان مدنی در غور می‌گوید: «نبود کار در کشور سبب شده است تا جوانانی که سال‌ها با مشکلات و چالش‌های زیاد درس خوانده‌اند و تحصیل کرده‌اند، کشور را ترک کرده و به‌گونه‌ای غیرقانونی به کشورهای خارجی بروند. که در خارج هم با چالش‌های زیادی مواجه می‌شوند؛ از غرق شدن در دریاها و بحرها گرفته تا کشته‌شدن از سوی مرزبانان کشورهای خارجی، و از آغوشته‌شدن به مواد مخدر گرفته تا سرگردانی در کشورهای بیرونی که متأسفانه دامنگیر قشر تحصیل‌کرده و جوان کشور شده است.»

فعالان مدنی غور از حکومت سرپرست طالبان می‌خواهند که زمینه‌ی کار را برای قشر تحصیل‌کرده فراهم کند تا از مسافرت‌های غیرقانونی جلوگیری شود. همچنان جوانان که نیروی محرک جامعه هستند، بتوانند برای کشور و مردم شان مصدر خدمت شوند.

طالبان چه می‌گویند؟

مسئولان محلی طالبان در غور می‌گویند که چندین‌بار مسئولان نهادهای غیردولتی (مؤسسات) را احضار کرده و برای‌شان جهت شفافیت پروسه‌ی استخدام گوش‌زد کرده‌اند.

عبدالواحد حماس، سخن‌گوی والی طالبان در غور می‌گوید: «شکایت جوانان را ما هم شنیده‌ایم اما مؤسسات می‌گویند که پروژه‌های‌شان شفاف است. ما چندین‌بار مؤسسات را احضار کردیم اما دلایل قناعت‌بخشی ارائه نکردند.»

مسئولان محلی طالبان اما می‌گویند که برای جذب جوانان تحصیل‌کرده در نهادهای دولتی و غیردولتی تلاش می‌کنند.

غور در غرب کشور از ولایت‌های دورافتاده‌ی کشور است که جوانان آن با دشواری‌های زیاد در دانشگاه‌های کشور تحصیل می‌کنند. اما نبود کار همواره از چالش‌های بوده است که این قشر جامعه را نگران کرده است.