زنان معترض در بدخشان: حق آموزش و کار زنان امتیاز سیاسی بازار سیاست‌مداران نیست

گروهی از زنان در ولایت بدخشان در یک مکان سربسته گردهم آمده و به ادامه‌ی محرومیت دختران و زنان از حق تعلیم و کار، اعتراض کردند.

این زنان که خود را اعضای «مکتب انتقادی کابل» شاخه‌ی بدخشان معرفی می‌کنند، می‌گویند که هدف از گردهمایی اعتراضی‌شان رسیدن به حقوق انسانی زنان می‌باشد.

آنان امروز (سه‌شنبه، ۱ قوس) در پایان این گردهمایی یک قطع‌نامه‌ی پنج ماده‌ای صادر کردند. در این قطع‌نامه به حق آموزش، کار و فعالیت آزاد زنان تأکید شده است.

زنان معترض در این گردهمایی شعارهای «نان، کار، ازادی»، «می‌مانیم، می‌سازیم، طالب رفتنی است» و «ما زنان را انکار نکنید» را سر دادند.

در قطع‌نامه‌ی این زنان معترض از «سکوت شرم‌آور» جامعه جهانی در برابر زنان انتقاد شده و آمده است که حق آموزش زنان امتیاز سیاسی بازار سیاست‌مداران نیست و نباید با این حق تجارت و زراندوزی شود.

همچنین در این قطع‌نامه به فقر، بیکاری، گرسنگی و قتل‌های هدفمند اشاره شده و تأکید شده است که طالبان حقیقت جامعه‌ی افغانستان را کتمان می‌کنند.

شکیبا تمکین، از اعضای رهبری «مکتب انتقادی کابل» و از بانوان معترض به روزنامه اطلاعات روز گفت: «خواست روشن ما تأمین حقوق اساسی زنان، حضور فعال زنان در جامعه، بازشدن مکاتب به‌روی تمام دختران، حق انتخاب پوشش و آزادی بیان و رسانه‌هاست.»

خانم تمکین همچنین گفت که یکی از اهداف این حرکت اعتراضی، بلندکردن صدای زنان افغانستان است. او تأکید کرد که علی‌رغم محدودیت‌ها در برابر زنان، در صورتی که جهان حاکمیت طالبان را به رسمیت بشناسد، در حقیقت حقوق زنان افغانستان را پایمال کرده است.

اعتراضات به مسدودماندن مکاتب به‌روی دختران بالاتر از صنف ششم و محرومیت زنان از کار در ادارات دولتی در طی بیش از یک سال گذشته ادامه داشته است، اما طالبان نه تنها به خواست زنان معترض تمکین نکرده‌اند، بلکه اعتراضات آنان را سرکوب نیز کرده‌اند.