اختلاف بین تیم اشرف غنی و عبدالله بر سر تشکیل کابینه‌ی جدید

اطلاعات روز: نمایندگان اشرف غنی و عبدالله عبدالله بر سر تشکیل کابینه‌ی جدید به توافق نرسیده‌اند. برخی از اعضای کمیته‌ی تشکیل کابینه‌ی جدید گفته‌اند، به دلیل اختلاف‌‌ نظرها، با برگزاری 13 نشست‌ روی تشکیل کابینه‌ی جدید توافق نشده و در حال حاضر حل این معضل به اشرف غنی و عبدالله واگذار شده است.

اسدالله سعادتی، نماینده‌ی رییس جمهور اشرف غنی در کمیته‌ی تشکیل کابینه‌ دیروز گفت که نمایندگان عبدالله عبدالله در این کمیته، خواستار تقسیم پنجاه درصدی تمام کرسی‌های کلیدی دولتی اند که این خلاف قانون اساسی و توافق‌نامه‌ی تشکیل حکومت وحدت ملی می‌باشد. سعادتی هشدار داد، این خواست‌ها نتیجه‌ی مطلوبی را به‌دنبال نخواهند داشت.

او افزود، تشکیل دولت بر اساس خواست‌های یاد شده، برای آنان پذیرفتنی نیست. سعادتی گفت که نمایندگان رییس اجرایی تأکید دارند، در قدم نخست، پست‌های وزارت‌ها، کنسول‌گری‌ها، ولایت‌ها و سفارت‌ها میان دو تیم مساوی تقسیم شوند، بعد روی انتخاب افراد در این پست‌ها بحث صورت گیرد.

او به رادیو آزادی گفت که این خواست خلاف قانون اساسی و توافق‌نامه‌ی تشکیل حکومت وحدت ملی است. هر‌دو تیم باید مشارکت عادلانه داشته باشند؛ کرسی‌ها مالکیت شخصی کسی نیست که بر سر آن تصمیم بگیرند. اما نمایندگان عبدالله تأکید دارند، بر اساس توافق‌نامه‌ی تشکیل حکومت وحدت ملی، پست‌های اداره‌های کلیدی باید بین دو تیم مساوی تقسیم شوند.

به گفته‌ی آنان، نمایندگان رییس اجرایی در کمیته‌‌ی تشکیل کابینه‌، خواست‌های غیر‌قانونی را در انتخاب و تقسیم کرسی‌های دولتی مطرح نکرده‌اند. عالمی بلخی، عضو تیم عبدالله دیروز به رسانه‌ها گفت، ما در کمیته‌ی تشکیل کابینه‌ روی معیارهای انتخاب افراد برای پست وزارت‌‌خانه‌ها تأکید داشتیم.

اما افزود، نمایندگان اشرف غنی در کمیته‌ی تشیکل کابینه‌‌ی جدید در تعبیر و تفسیر ادار‌ه‌های اقتصادی سلیقه‌ا‌ی برخورد می‌کنند: «قرار نبود نمایندگان اشرف غنی در این کمیته این موضوع را این‌گونه مطرح کنند». اما او ابراز‌ امیدواری کرد که تشکیل کابینه‌ی جدید بدون کدام مشکل، به‌زودی تکمیل شود.

پس از آغاز به‌کار حکومت جدید، عبدالعلی محمدی، مشاور حقوقی رییس جمهور گفته بود، فهرست نهایی کابینه‌ی جدید تا 45 روز تکمیل می‌شود. اما اکنون این مهلت پایان یافته، ولی هنوز به‌طور دقیق معلوم نیست، فهرست کابینه‌‌ی جدید چه زمانی تکمیل خواهد شد.

این در حالی است که نمایندگان مجلس و مردم با اشاره به این‌که در کابینه‌‌ی جدید افراد آلوده به فساد حکومت قبلی مقرر نشوند، تأکید دارند، فهرست کابینه‌ی جدید به‌زودی اعلام شود. به باور آنان، سرپرستان وزار‌ت‌ها و ولایت‌های کشور احساس مسئولیت نمی‌کنند و این مسئله باعث بروز برخی از مشکلات، از جمله افزایش ناامنی در کشور شده است.