توماس نیکلاسن، نماینده اتحادیه اروپا

نماینده اتحادیه اروپا: از شلاق‌زدن ۱۴ نفر در ملاءعام در لوگر وحشت‌زده شده‌ام

توماس نیکلاسن، نماینده‌ ویژه‌ی اتحادیه‌ اروپا برای افغانستان می‌گوید که از ‌شلاق‌زدن ۱۴ زن و مرد در ولایت لوگر در ملاءعام توسط طالبان در چند روز پیش وحشت کرده است.

او امروز (شنبه، ۵ قوس) در رشته‌توییتی نوشته است که طالبان از آگوست سال گذشته یک عقب‌گرد جدی را در احترام به حقوق بشر در افغانستان دنبال کرده‌اند.

نیکلاسن نوشته است: «همان‌طوری که در مورد چند کشور دیگر که اشکال مشابهی از تنبیه بدنی در آن‌ها اعمال می‌شود، اتحادیه اروپا از این کشورها می‌خواهد که به تعهدات خود تحت قوانین بین‌المللی عمل کنند.»

به‌گفته‌ی او، تنبیه بدنی نوعی رفتار یا مجازات ظالمانه، غیرانسانی یا تحقیرآمیز است که براساس کنوانسیون منع شکنجه و میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی ممنوع می‌باشد.

او افزوده است که افغانستان از جمله کشورهای است که این کنوانسیون و میثاق بین‌المللی را امضا کرده است.

نیکلاسن علاوه کرده است که احترام به حاکمیت قانون بسیار مهم است و اتحادیه اروپا پیوسته از طالبان خواسته تا چارچوب قانون اساسی و قانونی را که اعمال می‌شود، روشن کند و روند مناسب را در راستای تعهدات بین‌المللی تضمین کند.

به‌گفته‌ی او، طالبان در هر دو زمینه ناکام مانده‌اند.

او اضافه کرده است از آن‌جایی که در نحوه‌ی تفسیر و اجرای شریعت در اسلام و در کشورهای اکثریت مسلمان تفاوت‌هایی وجود دارد، تفاوت‌های مشابهی در تفسیر در میان طالبان و سایر افغان‌ها وجود دارد.

پیش از این هم سازمان ملل و برخی دیگر از سفیران کشورهای خارجی از اجرای حکم شلاق در ملاءعام توسط طالبان انتقاد کرده و آن را ظالمانه و غیرانسانی خوانده‌اند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان اما این موضع‌گیری را نکوهش کرده و آن را بی‌احترامی به دین اسلام خوانده است.

او در رشته‌توییتی نوشته است: «امارت اسلامی افغانستان (رژیم طالبان) اظهارات سخن‌گوی کمیشنری عالی سازمان ملل متحد و سایر نماینده‌های کشورهای غربی در رابطه به تطبیق قوانین جزای دین مقدس اسلام از جمله این‌که زدن به دُره را غیرانسانی و ظالمانه خوانده‌اند، نکوهش نموده و آن را بی‌احترامی به دین مقدس اسلام و مخالفت از اصول بین‌المللی می‌‌پندارد.»

سخن‌گوی طالبان گفته است که کشورها و سازمان‌ها باید اجازه ندهند که اشخاص «مغرض» از آدرس آن‌ها در مورد دین اسلام یا احکام آن اظهارات «غیرمسئولانه و تحریک‌کننده‌‌»ای را بیان کنند.