عکس: ارسالی

افراد دارای معلولیت در بلخ خواهان فراهم‌شدن فرصت‌های شغلی و آموزشی‌ اند

همزمان با گرامی‌داشت از روز جهانی همبستگی معلولان در بلخ، افراد دارای معلولیت در این ولایت خواهان فراهم‌شدن فرصت‌های شغلی و آموزشی‌ اند.

روز سوم دسامبر مصادف به روز جهانی همبستگی معلولان است. در مراسمی که به این مناسبت در شهر مزار شریف، مرکز ولایت بلخ برگزار شده بود، افراد دارای معلولیت گفتند که با مشکلات زیادی مواجه‌اند.

نبود فرصت‌های شغلی، آموزشی و عدم دریافت حقوق ماهیانه از سوی حکومت طالبان از مشکلات افراد دارای معلولیت در بلخ گفته می‌شود.

آنان از آنچه که بی‌مهری حکومت طالبان می‌گویند، انتقاد دارند. افراد دارای معلولیت خواستار فراهم‌شدن فرصت‌های شغلی و آموزشی هستند.

سیدمحمد یزدان‌پرست، یکی از معلولان در بلخ می‌گوید: «افراد دارای معلولیت از توانایی‌های متفاوتی برخوردار هستند. حکومت باید زمینه‌ی فعالیت و آموزش مسلکی را برای آنان فراهم سازد.»

افراد دارای معلولیت در عین حال از روند توزیع کمک‌های بشری انتقاد دارند و می‌گویند که آنان در این روند نادیده گرفته می‌شود.

عبدالرحیم صفا، رییس انجمن نابینایان می‌گوید: «معلولان آسیب‌‌پذیرترین افراد جامعه هستند، اما هیچ توجهی در راستایی تقسیم کمک‌ها به این قشر نشده است. در صورتی که این روند ادامه پیدا کند، این قشر از بین خواهند رفت.»

براساس آمار، ۱۳ درصد از جمعیت افغانستان را افراد دارای معلولیت تشکیل می‌دهند.