اطلاعات روز

ادعای کشتار غیرنظامیان توسط نظامیان بریتانیایی در افغانستان؛ بریتانیا از آغاز تحقیق مستقل خبر داد

وزارت دفاع بریتانیا اعلام کرده است که تحقیق مستقلی را در مورد ادعای کشتار غیرنظامیان توسط نظامیان بریتانیایی در افغانستان، آغاز کرده است.

به گزارش بی‌بی‌سی، در خبرنامه‌ی وزارت دفاع بریتانیا که امروز (پنج‌شنبه، ۲۴ قوس) منتشر شده، آمده است که در این تحقیق اتهام‌ها و ادعاهای مربوط به رویدادهای اواسط سال ۲۰۱۰ تا اواسط ۲۰۱۳ میلادی بررسی خواهد شد.

گفته شده است که ریاست این تحقیق را لرد جاستیس هادون کیو، قاضی ارشد انگلستان و ولز بر عهده خواهد داشت. او دارای تجربه قبلی در زمینه دفاعی است.

در خبرنامه به نقل از بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا آمده که در سال‌های اخیر در برخورد با اتهامات جدی مبنی تخلف مرتبط به نیروهای مسلح تغییراتی ایجاد کرده است.

این درحالی است که در گزارش تحقیقی بی‌بی‌سی که‌ به‌تازگی منتشر شد، آمده است که نیروهای ویژه بریتانیا در سال ۲۰۱۲ میلادی به خانه‌ای در افغانستان یورش بردند و یک پدر و یک مادر جوان را کشتند و کودکان خردسال آن‌ها را هم تیرباران و به شدت زخمی کردند.

تحقیقات بی‌بی‌سی نشان داده است که فرماندهی این نیروهای ویژه، این حادثه را هرگز به پولیس نظامی ارجاع نداده و تاکنون هیچ‌گونه بررسی نشده است.

وزارت دفاع بریتانیا تأکید کرده که اعضای نیروهای مسلح در مواردی که با اتهاماتی در رابطه به عملکرد خود در جریان استخدام یا خدمت مواجه شوند از حمایت حقوقی و رفاهی برخوردار خواهند بود.

بریتانیا در ۲۰ سال گذشته پس از امریکا بیشترین نیرو را در افغانستان داشت. نیروهای بریتانیایی بارها به ارتکاب جنایت متهم شده‌اند.

بی‌بی‌سی پیشتر هم گزارش داده‌ بود که در جریان عملیات نظامیان بریتانیایی در افغانستان، ۶۴ کودک کشته شده‌اند.

طبق این گزارش، دولت بریتانیا برای ۶۴ کودک غرامت پرداخته است، درحالی که کشته‌شدن ۱۶ کودک را تأیید کرده بود.