مجازات شلاق در ملاءعام
عکس: شبکه‌های اجتماعی

کارشناسان سازمان ملل: طالبان مجازات اعدام و شلاق در ملاءعام را متوقف کنند

کارشناسان سازمان ملل متحد در مورد از سرگیری مجازات شلاق در افغانستان «عمیقا» ابراز نگرانی کرده و در یک بیانیه‌ی مشترک از طالبان خواسته‌اند تا هرچه زودتر مجازات شلاق و اعدام در ملاءعام را متوقف کنند.

در این بیانیه که امروز (جمعه، ۲۵ قوس) منتشر شده، آمده است: «اعدام در ملاءعام و از سرگیری شلاق در افغانستان عمیقا کارشناسان سازمان ملل را آزرده کرده و آن‌ها از مقامات بالفعل می‌خواهند که فورا تمام انواع مجازات‌های عذاب‌آور، ظالمانه و تحقیرآمیز را متوقف کنند.»

طبق این بیانیه، طالبان از تاریخ ۱۸ ماه نوامبر سال جاری تاکنون بیش از ۱۰۰ نفر به‌شمول مردان و زنان را در چندین ولایت، از جمله تخار، لوگر، لغمان، پروان و کابل شلاق زده‌اند.

کارشناسان سازمان ملل افزوده‌اند که هر یک از این افراد برای جرایمی از جمله دزدی، روابط «نامشروع» یا نقض قوانین اجتماعی بین ۲۰ تا ۱۰۰ ضربه شلاق خورده‌اند.

در بیانیه‌ی این کارشناسان اما در مورد ۳۹ نفر که در سه روز اخیر در ولایت‌های زابل، هلمند و غور در ملاءعام شلاق زده شده‌اند، چیزی گفته نشده است.

با این حال، در بیانیه آمده است: «با وجود این که جرم‌انگاری روابط خارج از ازدواج طبعا به جنسیت مربوط نمی‌شود، در عمل، عمدتا این زنان و دختران هستند که مجازات می‌شوند. شلاق‌زنی در ورزشگاه‌ها در حضور مسئولان و مردم انجام شده است.»

در بخشی از بیانیه آمده است که شلاق‌زدن و اعدام در ملاءعام و سایر رفتارها یا مجازات‌های ظالمانه، غیرانسانی یا تحقیرآمیز ناقض اصول جهانی منع شکنجه است.

طبق این بیانیه، افغانستان یکی از کشورهای عضو میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی و میثاق بین‌المللی منع شکنجه و سایر رفتارها یا مجازات‌های ظالمانه، غیرانسانی یا تحقیرآمیز است که این گونه مجازات‌ها را ممنوع می‌کند.

کارشناسان سازمان ملل در این بیانیه عادلانه بودن دادگاه‌های صورت گرفته پیش از این مجازات‌ها را نیز زیر سؤال برده‌اند؛ زیرا به‌گفته‌ی آنان، به نظر می‌رسد ضمانت‌های اساسی برای دادرسی عادلانه در آن رعایت نمی‌شود.

در بیانیه آمده است: «قوانین بین‌المللی حقوق بشر اجرای چنین احکام ظالمانه، به‌ویژه مجازات اعدام پس از محاکمه‌هایی که ظاهرا ضمانت‌ها برای دادرسی عادلانه لازم در آن رعایت نمی‌شوند را ممنوع می‌کند.»

آنان از طالبان همچنین خواسته‌اند تا در کنار توقف مجازات اعدام و شلاق در ملاءعام، ضمانت بدهند که دادگاه‌ها عادلانه و با روندی منصفانه مطابق به معیارهای بین‌المللی انجام خواهد شد: «افراد در هر زمانی، صرف‌نظر از موقعیت‌شان، مستحق کرامت و احترام هستند.»

این درحالی است که طالبان در هفته‌های اخیر در ولایات مختلف افراد متهم به سرقت، شراب‌نوشی و فساد اخلاقی را در ملاءعام شلاق زده‌اند. این گروه یک فرد متهم به قتل را در ولایت فراه در ملاءعام تیرباران نیز کرد که با واکنش‌های گسترده مواجه شد.