11 دانشگاه کشور عضو شورای بین‌المللی دانشگاه‌های جهان شد

 

اطلاعات روز: دانشگاه‌های کشور عضویت شورای بین‌المللی دانشگاه‌های جهان را به دست آورد. مقام‌ها در وزارت تحصیلات عالی کشور از عضویت دانشگاه‌های کشور در شورای بین‌المللی دانشگاه‌های جهان خبر داد‌ و عضویت در این شورا را زمینه‌ای برای ارتباط و استفاده از تجارب و اندوخته‌های استادان و دانشگاه‌ها از یک‌دیگر می‌دانند.

عبیدالله عبید، وزیر تحصیلات عالی کشور در کنفرانس خبری که دیروز در مقر این وزارت دایر شده بود، اعلام نمود که 11 دانشگاه کشور عضویت اتحادیه‌ی دانشگاه‌های بین‌المللی را به دست‌آورده است. به گفته‌ی وزیر تحصیلات عالی، عضویت در اتحادیه‌ی دانشگاه‌های بین‌المللی زمینه را برای تبادل تجارب و اندوخته‌های علمی‌ میان استادان مساعد نموده و گامی ‌به سوی ارتقای علمی ‌و ظرفیت شده می‌تواند.

در شورای بین‌المللی 150 دانشگاه از 26 کشور جهان عضویت دارند که با افزوده شدن 11 دانشگاه کشور این رقم به 161 دانشگاه می‌‍رسد. به گفته‌ی وزارت تحصیلات عالی، کشورهایی چون قزاقستان، ازبکستان، کانگو، ترکیه و… در این اتحادیه عضویت دارند. مرکز‌ این شورا در کشور ترکیه است، که در کنفرانس دیروزی 15 تن از اعضای‌ این شورا، به شمول رییس دانشگاه‌های کردستان، قزاقستان، کانگو و ترکیه را نیز شامل می‌شدند.

دانشگاه‌های کابل، دانشگاه طبی، پلی‌تخنیک، تعلیم تربیه، بلخ، کنر، قندهار، هرات، ننگرهار، خوست و پکتیا از جمله دانشگاه‌هایی‌اند که عضویت شورای بین‌المللی دانشگاه‌ها را به دست آورده‌اند. به گفته‌ی وزارت تحصیلات این گام تازه به سوی جهانی‌شدن و ارتباط با دانشگاه‌های بین‌المللی است که در گام‌های بعدی روی سایر دانشگاه‌ها نیز کار صورت می‌گیرد.

وزارت تحصیلات عالی کشور از دست‌آورهای دوازده سال گذشته‌ی این وزارت احساس خرسندی نمود‌ و علاوه نمود که وزارت تحصیلات عالی توانسته است که بیش از 5000 هزار دانش‌جو را به کشور هم‌سایه‌ی هندوستان در مقاطع مختلف تحصیلی برای ادامه‌ی تحصیل بفرستد. وی هم‌چنان علاوه نمود که بیش از 15000 دانش‌جو در کشورهایی چون پاکستان، ایران، ترکیه، فرانسه، جرمنی و مالیزیا در مقاطع مختلف تحصیلی مصروف آموزش و فراگیری‌اند. رقم دانش‌جویان در مؤسسه‌ی تحصیلات عالی خصوصی و دولتی در داخل کشور نزدیک به 250 هزار نفر می‌رسد.

هم‌چنان وزیر تحصیلات عالی کشور علاوه نمود که در برنامه‌ی استراتژیک پنج سال آینده‌ی این وزارت، بانک جهانی مبلغ 342 میلیون دالر امریکایی را وعده نمود‌ که در زمینه‌ی انکشاف منابع بشری، ساختمان سازی دانشگاه‌ها، خواب‌گاه‌ دانش‌جویان و استدیوم‌های ورزشی و تجهیزات لازم تدریسی و لابراتواری به مصرف می‌رساند.

عزیز اغلو، رییس شورایی بین‌المللی دانشگاه‌ها نیز از عضویت دانشگاه‌های کشور در این شورا استقبال نمود‌ و علاوه نمود که هدف از ایجاد این شورا هم‌کاری با اعضا، بالابردن سطح آگاهی و تحصیل در کشورهای عضو و رفع نیازمندی دانشگاه‌های عضو می‌باشد. وی هم‌چنان علاوه نمود که سایر دانشگاه و کشورهای عضو در زمینه‌ی  رفع نیازمندی‌های دانشگاه‌های افغانستان هم‌کاری نموده و می‌کوشند تا اهداف تعیین شده را جامه‌ی عمل بپوشانند.

درحال حاضر 31 دانشگاه دولتی و 75 مؤسسه‌ی تحصیلات عالی خصوصی در کشور فعالیت دارند. تعداد استادان در دانشگاه‌ها نزدیک به 4000 تن بوده  و تعداد دانش‌جویان نزدیک به 250 هزار تن می‌رسد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *