امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان
Hafiz Zia Ahmad via twitter

متقی: اشغال‌گران مسئول مشکلات‌ اند، دعا می‌کنیم حل شود

امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه‌ی طالبان می‌گوید که «ظالمان و اشغال‌گران» مسئول بحران کنونی افغانستان اند.

او این اظهارات را امروز (شنبه، ۲۴ جدی) در مراسم فاتحه‌خوانی کارمندان وزارت خارجه‌ی طالبان که عصر روز چهارشنبه هفته‌ی گذشته در یک انفجار کشته شدند، بیان کرده است.

این انفجار در نزدیکی دروازه‌ی وزارت خارجه‌ی طالبان در کابل رخ داد.

طالبان تعداد کشته‌شدگان این حمله را پنج نفر اعلام کرده‌اند، اما یک منبع در وزارت خارجه به روزنامه اطلاعات روز گفت که دست‌کم ۱۶ کارمند، از جمله دو کارمند خدماتی و ۱۴ کارمند بخش دیپلماتیک و بخش مالی و اداری کشته شدند.

وزارت خارجه‌ی طالبان ‌می‌گوید که برای گرامی‌داشت و یادبود از قربانیان مراسم فاتحه‌خوانی برگزار کرده‌ است.

ویدیویی که از سخنرانی متقی در این مراسم منتشر شده، او می‌گوید: «این‌که مشکلات است، از دست همان ظالمان و اشغال‌گران است که در این ۲۰ سال مردم را می‌کشتند. آن وقت با باروت، بمب و طیاره می‌کشت، حالا با گرسنگی می‌کشند.»

او از کشور و فرد خاصی نام نمی‌برد؛ اما به نظر می‌رسد هدفش امریکا و متحدانش است.

متقی گفت که رسیدگی به بحران افغانستان مسئولیت این کشورها است، اما به او گفته طالبان هم مسئولیت دارند: «ما و شما هم مسئولیت داریم، مشکلاتی که [موجود] است از خداوند تمنا داریم که حل بکند.»

پس از تسلط طالبان بر افغانستان و قطع‌ کمک‌های خارجی، فقر و گرسنگی در این کشور فراگیر شده است.

در همین حال طالبان کار زنان در نهادهای کمک‌رسان را منع کرده‌ و شماری از این‌ نهادها در اعتراض به این تصمیم فعالیت شان را متوقف یا محدود کرده‌اند.

سرپرست وزیر خارجه‌ی طالبان در بخشی از سخنرانی خود می‌گوید کسانی که اکنون در افغانستان «خون‌ریزی و جنگ» می‌کنند، هیچ بهانه‌ای ندارند. «نه زنا است، نه خارجی‌ها اند، نه اشغال است، نه شراب است، نه الحاد است و نه کفر است، جنگ برای چه؟»

طالبان جنگ ۲۰ سال اخیر شان را جهاد می‌خوانند و اکنون مدعی‌ اند که حکومت اسلامی ایجاد کرده‌اند؛ حکومتی‌ که در یک‌ونیم سال نه‌ تنها به رسمیت شناخته نشده، بلکه به‌خاطر سياست‌هایش در قبال زنان و دختران با محکوميت کشورهای جهان مواجه‌اند.